Kan jeg gøre noget for at ændre farven på min skamlæbe?

Vis spørgsmål

Har et spørgsmål omkring mit underliv og vil vide, om det er normalt. Da jeg var meget mindre, døjede jeg tit med svamp og irritation forneden. Da jeg blev lidt ældre (omkring 6 år), begyndte min ene skamlæbe at ændre farve; den blev lidt mørkere end den anden. Er også mørk rundt om selve underlivet, især mellem mine ben, er det normalt? Har stadig problemet.

Kan man måske få noget creme imod den lidt “mørkere farve”, og kan jeg gøre noget med den skamlæbe? Skal jeg gå til læge med det?

Har aldrig snakket med nogen om det, da det var alt for grænseoverskridende for mig!

Pige, 16 år

SVAR:

Kære pige på 16 år

Mange tak for dit spørgsmål.

Meget forskelligt er helt normalt

Vi får mange spørgsmål om kønsdeles udseende, og mange piger bekymrer sig om, hvordan de ser ud forneden. Helt generelt er normalen for, hvordan kønsdele ser ud, meget bred. Nogle har store skamlæber (eller kønslæber, som er det officielle navn), andre små. Nogle har lyserøde, nogle brunlige, nogle mørkere og nogle endda blålig-lilla kønslæber. Farve, form og størrelse kan være meget forskellig fra kvinde til kvinde, og jeg vil tro, at dine er helt normale. Man siger faktisk: “Ikke to kønslæber er ens”.

Det svarer til, at nogle har forskellige størrelse bryster; andre har forskellig benlængde. Du har så en lidt mørkere farve på den ene kønslæbe. Hvis du er generet af kløe eller smerter, synes jeg du skal søge læge og få kigget på det, men det du beskriver her, er jeg ikke bekymret for. Der er mig bekendt ikke nogen mulighed for at behandle farven.

Hold af dit udseende

Det er godt, du undersøger dig selv, for det er også på den måde, du finder ud af, hvad der er normalt for dig og måske øver dig i at holde af dit udseende, for du skal leve med det resten af livet.

Måske kan du bruge nogle input fra de her svar til andre:
Hvorfor er mine kønslæber så forskellige og grimme?
Hvad kan jeg gøre ved mit grimme underliv?
Ser mit underliv normalt ud?

Jeg håber, du får lidt ro i sindet med dette svar. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.

Vh Lisbet Due