Kan jeg blive gravid ved at tage bad lige efter en dreng, der har onaneret?

Vis spørgsmål

Min menstruation er snart to uger forsinket, og jeg begynder efterhånden at blive lidt nervøs.

Jeg har aldrig haft sex, så som udgangspunkt har jeg altid udelukket graviditet. Dog har jeg ofte onaneret med bruseren, mens jeg sad nøgen på gulvet. Nu bliver jeg bare lidt nervøs for, om jeg så kan være gravid alligevel. Hvis nu fx en af drengene fra mit kollegie har været i bad lige før mig og har onaneret, og der så ligger sæd på gulvet, som jeg kort tid efter kommer og sætter mig i?

Jeg ved godt, det lyder helt vanvittigt, men kunne det overhovedet lade sig gøre?

Mvh

Den forvirrede Jomfru, 21 år

SVAR:

Kære forvirrede jomfru

Tak fordi du skriver.

Du kan ikke være gravid

Det er ikke rart at gå alene med bekymringer om graviditet. Du kan ikke være blevet gravid uden samleje. Hvis du har brug for nogle facts om det, kan du læse artiklen Sådan bliver du gravid.

Der må derfor være en anden årsag til, at din menstruation er blevet forsinket. Din cyklus kan blive påvirket af mange forskellige ting, hvis du ændrer noget i din livsstil (begynder at dyrker meget sport eller prøver en slankekur), eller hvis du er stresset. Måske kan det forklare forsinkelsen for dig?

Du kan læse mere i artiklen Menstruationen udebliver – mulige årsager.

Tal evt. med din læge

Måske har du allerede fået din menstruation, mens du har ventet på svar. Ellers kan du kontakte din læge, hvis du efter endnu et par uger stadig ikke har fået din menstruation. Hvis en mulig graviditet stadig fylder i dit hoved, kan du også tage en graviditetstest. Det vil måske hjælpe dig til at få ro på tankerne at se et konkret svar på testen.

Mvh. Marie