Kan jeg være så heldig, at jeg allerede er gravid?

Vis spørgsmål

Hej!

Min kæreste og jeg har haft sex med ønsket om at blive gravid. Vi regnede ægløsning ud efter guides fra nettet.

Da jeg skulle have min menstruation, udeblev den. Den plejer at være meget præcis – også inden jeg tog p-piller – og da jeg stoppede med at tage p-pillerne for ca. 2 måneder siden, kom den præcis, som den plejede, inden jeg startede på p-piller.

Jeg har haft brunligt udflåd, men ikke specielt meget her efter, hvor jeg skulle have haft min menstruation. Så mit spørgsmål er nu, kan jeg være så heldig, at jeg allerede er gravid? Og hvornår vil det være bedst at tage en graviditetstest?

Hilsen S, 23 år

SVAR:

Kære S

Tak for dit spørgsmål.

Jeg tror, jeg vil lægge ud med at sige: “Tillykke!” Ud fra din beskrivelse vil jeg mene, der er stor sandsynlighed for, at du allerede er gravid.

Tag en graviditetstest nu

Hvis en meget regelmæssig menstruation udebliver efter et “timet” samleje, så er den mest sandsynlige årsag graviditet. Det brunlige udflåd kan skyldes en såkaldt “nidationsblødning”, som kommer, fordi det befrugtede æg borer sig ind i livmoderslimhinden og derved skaber en lille blødning.

Graviditetstesten bør vise positiv omkring det tidspunkt, hvor menstruationen udebliver. Hvis den ikke viser noget, og du stadig ikke har fået din menstruation, så tag en ny om nogle dage. Det er glædeligt for jer, at det tilsyneladende ikke er en udfordring at blive gravid.

Anbefalinger for gravide

Jeg ved ikke, hvor meget I har sat jer ind i på forhånd, men nu, hvor du formentlig er gravid, er det en god idé at sætte sig ind i Sundhedsstyrelsens anbefalinger for gravide. Den første anbefaling er, at du skal spise folinsyre som kosttilskud. Det kan købes på apoteket eller i et supermarked. På Sundhedsstyrelsen.dk kan du hente en folder om anbefalinger til gravide.

Fosterdiagnostik

En anden ting, jeg synes, er godt at vide noget om på forhånd, er tilbuddet om fosterdiagnostik. Langt de fleste gravide tager imod de to scanninger og medfølgende blodprøve, der tilbydes for at opspore sygdomme og handicaps. Disse undersøgelser indeholder nogle rigtig svære etiske dilemmaer – som bl.a. vises i et dokumentar-program på DR2: Død over Downs.

Jeg har oplevet flere gravide, der bliver overraskede over, hvor påvirkede de bliver, hvis det viser sig, at barnet måske fejler noget. Derfor er mit råd: Sæt jer grundigt ind i, hvad undersøgelserne indebærer, og gør jer på forhånd nogle dybe overvejelser om, hvilke værdier der skal bære i jeres nye familie. Du kan læse mere om, hvad tilbuddet indebærer på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Nyd glæden

Men lige nu må I nyde glæden og alle de mange vidunderlige og lykkebringende øjeblikke, det giver at få børn. Det er en fantastisk velsignelse. De mange bekymringer kan tidsnok indfinde sig, og der er ikke ende på de mange ting, man i dag skal leve op til som forældre. Hold begge fødder på jorden og husk at glæde jer over hinanden undervejs.

Hvis du får nye spørgsmål, er du velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner
Amalie