Ekskæresters fejl påvirker mig, hvad gør jeg?
Kære brevkasse, jeg har været kærester med den her pige i over 2 måneder nu. Førhen har jeg altid kun været sammen med drenge, hvilket gør alt det her med en pige meget nyt. Jeg ser det dog ikke meget anderledes, og føler stadig at forholdet skal være præcis som et forhold mellem dreng og pige, begge parter gør deres del, og er loyale.
Dog har jeg haft nogle dårlige oplevelser med mine ekskærester. Den ene var jeg sammen med i lidt over et år og den anden ca. 6 måneder. De havde begge den her tendens til at se porno i forholdet, følge piger på Instagram, Tik Tok, Only Fans mm. og det har gjort at jeg har det rigtigt svært med mig selv, da jeg er en smule overvægtig, og er altid blevet kaldt grim og fed, i min opvækst. Det endte også ud i at begge fyre var mig utro, med deres tætte veninder, hvilket slet ikke gjorde mit selvværd bedre, overhovedet!
Jeg har derfor rigtigt svært ved at stole på mennesker igen. Min nuværende kæreste ved godt alt det her med mine ekskærester, og hun gør sit bedste for at respektere det, og prøver at lære mig, jeg kan stole på hende.
Men så her den anden dag, sagde hun at hun ville tage over til en rigtigt tæt veninde, som hun har kendt meget længere end vi har kendt hinanden, hvilket jeg havde det meget ubehageligt med. Det skal lige siges, at min kæreste ikke er typen der poster på sociale medier, men har dog en del highlights til hendes veninde på Insta, og har postet hende på Tik Tok, men ingen af delene med mig. Da jeg prøvede at snakke med hende om det, skubbede hun det lidt bare væk, som om det ikke var vigtigt. Hun har dog taget videoerne og Insta-highlightsne ned, men der skulle ret meget til, før hun gjorde det.
Som sagt har jeg virkelig svært ved at stole på mennesker. Det gør bare ondt i mig, at hun så er på den her måde, når hun godt selv ved, hvor svært det er for mig. Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg kan få snakket med hende, og få løst de personlige "trust issues" jeg har, da jeg rigtig gerne vil lære at styre mine følelser og lære at stole på hende.
Mvh
Den 17-årige

SVAR:
Kære 17-årige
Tak for dit spørgsmål til os. Jeg er ked af at høre, at du har haft nogle dårlige oplevelser med dine ekskærester. Det lyder bestemt heller ikke sjovt, at være blevet kaldt grim og fed gennem din opvækst. Du har al mulig grund til at føle dig på vagt over for andre og at være usikker i dit forhold. Samtidig virker det til, at du rigtig gerne vil arbejde med dig selv og din tillid til din nye kæreste. Det kræver mod og vilje, så det er virkelig sejt, at du ønsker det!
Relationer kan både nedbryde og styrke tillid
Tillid er en meget fin og spinkel ting, der skal plejes livet igennem. Desværre har der været mennesker omkring dig, der ikke har været særligt gode til at passe på din tillid. Det bøvlede ved relationer er, at de på én gang har det største potentiale til at styrke vores tillid – men også det største potentiale til at nedbryde tillid. Når vi vil opbygge tillid igen er det derfor en sårbar og modig handling. At opbygge tillid kræver nemlig, at man viser tillid for at opbygge mere af den.
Det sårbare kan blive et angreb
Du fortæller konkret om, at din kæreste havde et helt highlight og Tik Toks med sin veninde. Jeg forstår godt, at det blev svært for dig. Jeg forestiller mig, at det var hårdt at se hende poste mere om sin veninde, end hun har postet om dig.
Når vi skal dele noget sårbart, er det nemt at komme til at angribe den anden. Fx: Det er virkelig ikke cool, at du poster meget mere med din veninde end du har postet med mig. Når modtageren oplever sig angrebet, kan det nemt ende i forsvar eller modangreb, fx: hvorfor lægger du så meget i det?
Hvad det gør ved dig?
Det virker som regel bedre, når man holder sig på egen banehalvdel. Det betyder konkret, at fortælle, hvad det gør ved dig. Eksempelvis kunne du sige: Det sårer mig at se, at du har lavet et helt highlight med din veninde, men du har ikke lavet noget om mig. Det kan give mig følelsen af, at jeg ikke er lige så vigtig for dig.
Dernæst kan du prøve at sætte dig i din kærestes sted ved at spørge: Hvad betød det for dig, at du lavede highlight med din veninde? Det vigtige er, at I begge øver jer på at forstå, hvad der ligger bagved hinandens handlinger. Højst sandsynligt har din kæreste ikke lavet highlightet for at såre dig.
Hav omsorg og forståelse for dig selv
Når man tidligere er blevet såret, er man mere tilbøjelig til at tolke andre menneskers handlinger negativt. Når der opstår svære situationer (som den med din kæreste), er det vigtigt at udvise omsorg og forståelse for dig selv. Du har god grund til at reagere med svære følelser. Hvis du vil lære at stole på din kæreste er der en vej frem: at have tillid til hende ved at vise, at du ærligt kan dele, hvad der sårer dig. Hav tålmodighed med dig selv. Tillid tager tid!
Jeg ønsker dig og din kæreste alt det bedste, Charlotte