Kan I anbefale noget mod akne/ bumser?

Vis spørgsmål

Jeg tror ikke, at det her er et særlig aktuelt emne på denne hjemmeside, men her kommer det.

Jeg har haft bumser/akne i 2-3 år nu. Nogle gange er det ok godt, men andre gange er det altså rigtig skidt.

Jeg føler mig overhovedet ikke selvsikker med mig selv, og jeg har bare brug for noget, der rent faktisk hjælper. Jeg tænkte måske lidt, at der er nogen på denne hjemmeside, som har nogle produkter, som de lige kunne forslå. Jeg har virkelig brug for hjælp. Jeg har prøvet mange produkter mod bumser/akne, men det er ligsom om, ingen af dem virker. Som jeg har sagt, og jeg siger det igen, jeg kunne bare godt tænke mig et produkt, der virker.

Mvh Ella, 13 år

SVAR:

Hej Ella

Der er mange, der får problemer med bumser og uren hud, når de kommer i puberteten. Det påvirker ofte humøret og selvsikkerheden. Du er altså ikke den eneste med de problemer.

Det er ikke altid nok at følge gode råd

Der findes mange generelle råd om, hvordan man plejer sin hud og undgår bumser. De fleste af rådene er også meget gode, men de kan ikke forhindre udviklingen af bumser. Bumser kommer pga overproduktion af talg , tillukning af talgkirtler og hudbakterier.

De generelle råd som at holde ansigtet rent med mild sæbe, bruge vandbaseret creme, undgå at trykke på bumser samt at spise sundt kan mindske generene fra bumserne.

Der kræver ofte lidt stærkere midler

På apoteket kan du købe noget creme, der mindsker dannelse af bumser. Det tager 6 -8 uger, før du kan se den fulde effekt. Hvis det ikke er nok, eller hvis du har større, betændte bumser, kan du via din læge få noget stærkere creme eller i svære tilfælde blive henvist til vurdering ved en hudlæge. Der er desværre ikke noget vidundermiddel, der gør dig fri for bumser her og nu.

Du er ikke den første, der spørger. Hvis du klikker lidt rundt på siden - søger på "acne"- så vil du bl. a. finde disse svar:
Hvad gør jeg med acne.....?
Har I nogle gode råd mod acne?

Med venlig hilsen Signe