Kan hvid knop under forhuden være kønsvorte?

Vis spørgsmål

Kære Adam&Eva

Jeg har flere gange tænkt over de små hvide knopper, som jeg har på indersiden af min forhud, og som jeg tænker er talgknopper. De fleste af dem er små og ligner det samme som urenheder andre steder i huden, men jeg har en enkelt som er ca. 3 mm.

Jeg er seksuelt aktiv, og så slog det mig her den anden dag, om det evt. kunne være kønsvorter? Ikke bevidst at jeg har haft sex med en, som har været smittet.

Den stille, 17 år

SVAR:

Kære den stille

Det kunne meget vel være kønsvorter. Det skyldes smitte med et virus. Dette virus er meget smitsomt, og man kan blive smittet af én, som ikke har kønsvorter, da man godt kan være bærer af virusset uden at udvikle kønsvorter.

Der findes forskellige behandlingsmuligheder. Kontakt din egen læge, som kan afgøre, om det er kondylomer og fortælle dig mere om behandlingen.

Hvis du fortsat er seksuelt aktiv, er det vigtigt at bruge kondom, da det er det eneste, der beskytter mod kønssygdomme. Dog kan netop kønsvorter godt smitte, selvom man bruger kondom.

Mvh
Boje