Kan den røde bule være peniskræft, eller er det en bums?

Vis spørgsmål

Hej, jeg har fået en rød bule på bunden af penis, lige over pungen. Den buler meget ud og har en lille mørkeblå farve inde i midten af den. Den gør ret ondt; ved ikke hvad det er ...

Kan det være peniskræft, eller er det en form for bums?

F

SVAR:

Kære F

Hvis det er noget, der er kommet over nogle dage eller et par uger, lyder det som en infektion (bums). En bums vil gøre ondt, som du beskriver. Ofte vil den være rød i området omkring, og måske kan du mærke, at den er væskefyldt.

Hvis det er noget, der har udviklet sig over flere uger eller måneder, bør du få det tjekket af din læge. Det skal du også, hvis bulen/pletten er stor, dvs. mere end en centimeter i diameter.

Venlig hilsen
Lars Dysager