Kæresten gemmer mig væk! – Hjælp!

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg er en pige på 17 år, og jeg elsker jeres side og har fundet hjælp til mange ting.

Men der er en ting, jeg ikke har fået løst via jeres hjemmeside, og det er at min kæreste på 16 år gemmer mig væk. Hans forældre ved ikke, vi er sammen; kun nogle få nære venner ved det. Vi er altid hjemme hos ham, og når hans forældre kommer, rører han mig næsten ikke. Men vi hygger rigtig meget, kysser, nusser, piller lidt, har givet ham handjobs, og han kæler mig nogle bestemte steder. Men vi har ikke haft sex; det har vi aftalt, vi venter med.

Men jeg tør næsten ikke at snakke om ham til folk, for jeg vil ikke gøre ham ked af det, hvis han ikke er helt klar på at sige det til så mange. (Han er for resten enebarn.) Men i skolen kan han sagtens kalde mig for sin kæreste og kysse mig osv. (Vores gamle klasse blev splittet, så rigtig mange fra min gamle klasse ved det ikke.)

Når vi er alene hjemme – hos ham altså – så kalder ham mig også for skat, søde, kæresten osv. også over telefonen, men ikke når hans forældre er der. Jeg vil gerne sige det til dem, men jeg ved ikke, om jeg skal gøre det, eller om det gør ham ked af det, hvis han ikke er helt klar til, at hans forældre skal se os kysse, hvilket han har sagt, han ikke vil foran dem – heller ikke i fremtiden.

Jeg elsker ham af hele mit hjerte, og jeg er hans første rigtige kæreste, hvor jeg har haft en før. Så jeg ved og kan se og føle at jeg betyder rigtig meget for ham. Han siger, han vil studere sammen med mig og bo sammen med mig og endda få børn med mig, men hvordan skal det gå, hvis jeg skal gemmes væk i tre år?

Min familie savner også, at vi er her, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.

Please hjælp mig!

Kærlig hilsen den usynlige pige

SVAR:

Kære usynlige pige

Det er dejligt, du er glad for vores side og har fundet hjælp til mange ting!

Først vil jeg sige: Du er ikke usynlig, og du betyder noget, ellers vil han ikke nævne dig som en del af sin fremtid. I har en alder, hvor det at være kærester begynder at betyde noget mere, og det kan måske være svært at finde rundt i, især hvis det er første gang, I begge oplever stærke følelser for en anden, som er mere end bare en flirt.

At lære at være kærester

Det tager tid at lære at være kærester, for hvordan skal man vide, hvordan man gør som kærester, når man aldrig har prøvet det før? Du virker meget afklaret om dine følelser for ham, og hvad han betyder for dig. Samtidig har du prøvet før at fortælle omverdenen om din kærlighed til en person. Det har han ikke, og det kan være ret grænseoverskridende.

At fortælle andre om sin kærlighed

Jeg tror, det er vigtigt, at du ikke bebrejder ham, men i stedet forsøger at forstå ham. Den bedste måde, du kan gøre det på, er at spørge ham stille og roligt uden bebrejdelser, hvorfor han reagerer, som han gør. Ved han, hvordan du har det med, at han ikke har fortalt, at I er kærester? Det kan jo være, han ikke har tænkt over, at hans usikkerhed sætter disse følelser i gang i dig. I det øjeblik, man får en kæreste, bliver man også sårbar, fordi man viser andre, hvem man elsker. Det er også en sårbarhed, som man måske særligt som dreng skal vænne sig til.

At han ikke har lyst til, at hans forældre skal se jer kysse, tror jeg, er vigtigt, du respekterer. Vi viser vores kærlighed på forskellige måder, og hvis han ikke har lyst til at vise det åbenlyst, men at det bare skal være mellem ham og dig, så er det jo ok. Du har sikkert også din måde at vise kærlighed på. Det vigtigste er, at I snakker om, hvad I bliver glade for, at den anden gør/viser.

Tid

Hans familie og venner ved, at han ikke har haft en kæreste før, og i det øjeblik han fortæller, at han har fået en kæreste, vil der helt sikkert være en reaktion fra deres side. Måske vil han gerne vise, at han har styr på det at være kærester, før han er klar til at vise omverdenen sin kærlighed til dig for ikke at blive usikker foran andre. Det er vigtigt, at du giver ham tid, men det er også vigtigt, at I begynder at snakke om, hvordan det skal fortælles, og hvordan I vil være kærester foran andre, så du også får nemmere ved at være i det.

Et godt råd

Pas på med at bygge jeres kæresteforhold på for mange fornemmelser. Måske kan I lave en regel eller andet, der giver jer mulighed og lyst til at fortælle den anden om de svære ting – også når I er kommet til at såre hinanden.

I kan også sammen læse nogle artikler og svar, der kan sætte gang i samtaler om jeres kæresteforhold, fx dem her:
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
Få mere ud af dine vennesamtaler
Han er genert – hvordan få ham til at åbne sig?

Find selv flere under temaet Kæresteliv.

Jeg håber, mit svar kunne hjælpe dig. Ellers må du endelig skrive igen.

Malene