Jeg vil gerne være badass – er det forkert at tænke sådan?
Hej adamogeva
Jeg vil lige starte med at sige, at jeg har skrevet til jer et par gange efterhånden, fordi jeg er ret forvirret i øjeblikket. Det håber jeg er ok.
Jeg er en pige på 13, som er rigtig træt af at være hende den generte pige, der ikke tør tale med drengene og generelt bare ikke taler så meget. Der er nogle stykker fra min årgang, som ryger og drikker. De er også populære. Sandheden er, at jeg gerne vil være ligesom dem, fordi jeg gerne bare vil ud og have det sjovt og bare drikke og ryge og alt det der.
Der er to piger på en anden skole i 8. klasse ikke så langt fra min skole. Jeg ser meget op til dem uden at have mødt dem. Jeg har kun fulgt med i deres ‘my story’ på Snapchat og kender dem på grund af det. De ryger, drikker og tager snus. De er bedsteveninder og har det altid mega sjovt. Jeg ville ønske, jeg var ligesom dem. De har mega mange venner, hvilket jeg ikke har, og dem jeg har er ikke så tætte, så jeg kunne godt bruge nogle flere venner. De er toltalt badass, og jeg vil bare så gerne være ligesom dem. For jeg er som sagt mega træt af at være så genert og næsten engleagtig.
Er det forkert at tænke sådan?
Hilsen den forvirrede pige

SVAR:
Kære forvirrede pige
Tak for dit fine spørgsmål. Det er så dejligt, du spørger nogle voksne til råds om alt det, der optager dig – bliv endelig ved med det :)
Normalt at være en genert pige
I din alder er det ret normalt for piger (og drenge) at være generte. Man kan sige, at det hører puberteten til at blive mere opmærksom på både sig selv og sine omgivelser. Og det skaber hos mange usikkerhed om, hvem jeg egentlig selv er. Derfor er det mere trygt at blive i sin egen lille boble og ikke udlevere for meget af sig selv.
Du kan her på siden finde svar til andre, der har det ligesom dig, fx det her:
Hvad kan jeg gøre for at blive mindre genert?
Populær og badass
Du skriver, at du gerne vil være badass og populær. Du vil gerne drikke, ryge, tage snus og bare have det sjovt som de piger, du ser op til. Fra dit perspektiv kan jeg godt forstå, at du synes, det kunne være sjovt og spændende.
Fra mit perspektiv som voksen bliver jeg dog ret bekymret for så unge piger, som ryger, drikker, tager snus og selv synes, det giver livet mening og indhold. Unge (og voksne) kan bruge rygning, alkohol og snus som et “trøstemiddel”, dvs. som noget, man bruger til at fylde i et tomrum, man har indeni. Udefra kan det se fantastisk ud – som om de har det super og har mange venner. Men for nogle, der ser så seje ud, er det sådan, at hvis man kigger bagved, er de ensomme, og de mange tilsyneladende tætte venskaber er i virkeligheden ret overfladiske, for når man er fuld, er man jo ikke sig selv.
Du skal ikke regne med, at pigernes ‘my story’ på Snapchat fortæller om hele deres virkelighed. De har garanteret også dage, hvor de er kede af det og forvirrede, håret er fedtet, og bumserne blomstrer i ansigtet. Men det lægger de nok ikke op på Snapchat ...
Den virkelige drøm
Som jeg hører det, ønsker du i virkeligheden at kunne stå ved dig selv og sige til og fra – at slippe genertheden. Det hjælper alkohol m.m. dig ikke med. Jeg synes istedet, du skal snakke med dine forældre, din klasselærer, sundhedsplejersken eller en AKT-lærer, så de kan hjælpe dig til at turde sige noget mere, for det kan man træne og udvikle. De kan også guide dig til at blive mere tilfreds med dit liv og udvikle de venskaber, du allerede har, så de bliver mere tætte.
Jeg tror, du ville kunne udvikle både dig selv og få mange gode venskaber, hvis du kunne få lov at komme på efterskole. Her har man det super sjovt med forskellige aktiviteter, hvor man virkelig lærer hinanden at kende.
Jeg håber, du fortsat vil skrive til os med dine mange spørgsmål. Jeg håber også, at du vil tale med en voksen, du kender, så du passer på dig selv og får en dejlig teenagetid uden alkohol, rygning og snus, og hvor du istedet hviler i dig selv og får ægte og gode venskaber.
Mvh Lea