Jeg har kysset med min bedste ven, som har en kæreste – hvad gør jeg?
Jeg står i en rigtig lortesituation, som jeg virkelig har brug for råd til.
For at starte helt tilbage, så endte mig og K i gymnasieklasse sammen for et halvt års tid siden. K og jeg kendte ikke hinanden særlig godt, men vi blev bedre og bedre venner. I sommer fik han en kæreste. Det gjorde egentlig lidt ondt, da jeg fandt ud af det. Men jeg tænkte ikke meget over det.
Efter vi startede i skole igen, blev vi bedre og bedre venner og var pludselig sammen hele tiden i skoletiden. Til en fest var vi sammen hele aftenen. Vi dansede sammen, var på toilettet sammen, snakkede dybe snakke sammen og erklærede, at vi var hinandens bedste venner. Og selvom jeg godt vidste, han havde en kæreste, kyssede jeg ham alligevel. Jeg tænkte ikke over det i sekundet. Jeg nød det bare! For jeg følte mig bare tilpas.
Efterfølgende undgik jeg ham lidt. Men besluttede mig for, at vi blev nødt til at snakke. Og vi snakkede længe om, at det ikke skulle ændre noget i vores venskab. Og jeg bad ham fortælle hans kæreste det.
Den efterfølgende dag skrev vi sammen og blev enige om, at en ædru snak nok var bedst. Han fortalte, at kæresten var blevet sur, men havde straks tilgivet ham. Vi snakkede om, at det var dumt osv.
Men jeg tror bare, jeg er blevet lidt vild med ham. Jeg bliver så ked af det, når vi ikke snakker, eller jeg ved, han ser mine beskeder og ikke svarer. Det er mere mig, der kommer til ham, end ham der kommer til mig. Og det er jo noget møg, for vi var så gode venner før. Måske bliver jeg også bare ked af ideen om, at vores venskab ikke er det samme. Det kan også bare være, det er mig, der misforstår. Han har jo en kæreste ...
Men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Og jeg ved heller ikke, hvem jeg kan snakke med.
Hvad pokker skal jeg gøre?
K, 18 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Hej med dig.
Mange tak for dit spørgsmål, der beskriver en meget naturlig situation, som stort set alle har prøvet eller kommer til at prøve. Det gør ikke din smerte lettere at bære, men det viser dig måske, at det ikke er alle slag i livet, vi kan undgå, selvom vi prøver at huske at være fornuftige og tænke på konsekvenserne.
Hvad du kan gøre
Du skal stille og roligt finde ud af, hvor I to er i forhold til hinanden: Er I begge interesseret i at være venner; er du eller I begge to interesseret i mere end venskab; eller er det ikke muligt at fortsætte som venner lige nu.
Jeg kan fornemme, du savner din ven, men at du måske også føler lidt dybere. Måske forelsket, måske fascination – i hvert fald savner du som minimum det, der var før.
Før du går videre i mit svar, vil jeg opfordre dig til at læse artiklerne Et trin ad gangen er det mest sikre og Jeg er forelsket! – Eller er jeg? De kan måske hjælpe dig til at afklare, hvad du selv føler lige nu.
Hvad vil din ven
Det skal du finde ud af, og måske skal han selv have lidt tid til at tænke over det. Lad os forestille os, at han gerne vil fortsætte med at være sammen med sin kæreste, og at hun har det rigtig svært med, hvis du stadig står i kulissen som bedstevennen, som han også har kysset med. Hun har tilgivet ham, men tilgivet betyder formentlig ikke, at hun har hård hud på hjerte og følelser, så hvis hun ser jer sammen, kan hun måske være meget bange for, om det sker igen. Kan hun stole på ham? Kan hun stole på dig? Det kan gøre det rigtig svært for dem og deres forhold. Og det kan gøre, at I to får svært ved at kunne være sammen som venner, uden at I gør et andet menneske ondt.
Jeg synes, det er meget vigtigt, at din ven finder ud af, hvad han vil, og hvad han vil satse på. Hvis han satser på forholdet, så er der lige lidt reparationsarbejde, der skal ordnes, og der er måske ikke plads til dig – lige nu.
Dine følelser
Hvordan vil det være for dig? Lige nu står du i en situation, hvor du føler en masse, men du kan ikke styre, hvordan det ender. Du har dine følelser, men der er også to andre, der skal finde ud af, hvad de vil.
Hvordan vil du have det med bare at være ven med ham? Kan du og dine følelser holde til, at det er venskab og kun det, ikke noget med “fryns” eller “fordele” eller noget i den retning. Venskab med samtaler, men ikke holde i hånd og kys eller noget, der minder om det, du ville gøre med én, du er forelsket i eller kæreste med. Kan du nøjes med det? Kan du holde til det?
Hvis ikke, er det vigtigt, du erkender det, og så arbejder med at give ham plads til at træffe sin beslutning. Hvis han vælger at blive hos sin kæreste, må du trække dig. Du må holde dine forelskede følelser og det, du har lyst til, væk fra ham, selvom det kommer til at være hårdt og gøre ondt på dig.
Måske kan I blive venner igen
Måske kommer du over det på et tidspunkt, og I kan være almindelige venner igen. Men det er for svært, hvis du har flere følelser for ham, og han vil holde fast i det forhold, han har. Så kan det ikke fungere for jer sammen.
Jeg håber, det kan hjælpe dig lidt på vej, og du må meget gerne skrive og fortælle, hvordan det går, hvad du har besluttet, og hvordan du fandt frem til det. Det vil der nemlig være rigtig mange andre, der kan bruge, når de er eller kommer i samme situation.
Pas rigtig godt på dig selv.
Kærlig hilsen
Anja