Jeg er gravid, men hvem er far til barnet?
Jeg har fået at vide, at min termin ligger i begyndelsen af juni. Det er regnet ud fra en scanning. Jeg har meget uregelmæssig menstruation, og det var derfor nemmest at regne det ud på den måde.
Jeg har så bare haft et lille sidespring d. 5. september, og jeg har svært ved at finde ud af alle de beregninger. Kan det passe, at jeg er blevet gravid omkring d. 5. september? De måler mig til at være ca. 7+1 her midt i oktober.
Håber du kan hjælpe med min forvirring.
Anonym, 23 år

SVAR:
Kære anonyme
Jeg kan godt forstå, du er lidt forvirret over de mange beregninger. Desværre må jeg med det samme sige, at jeg ikke kan fortælle dig, hvem der er faderen. Hvis den termin, der er beregnet ved ultralyd, er korrekt, er du blevet gravid i dagene omkring den 9. september. Jeg skriver med vilje: “hvis beregningen er rigtig”. Ultralydsscanninger kan nemlig ikke sætte en 100% sikker termin; der vil altid være nogle dages unøjagtighed. Du kan altså være blevet gravid både dagene før og efter. Da sæd kan overleve nogle dage i kroppen, kan du – hvis du havde samleje med fyren den 5. september – være blevet gravid med hans sæd i op til tre døgn efter.
Du kan få sikkerhed med en DNA-test
Du skriver ikke, om du er i et fast forhold, men det går jeg ud fra, når du kalder fyren fra den 5. september for et sidespring. Hvis du ønsker sikkerhed for, om det er din kæreste eller dit “sidespring”, der er far til barnet, kan du få taget en blodprøve fra barnets navlesnor efter fødslen og få den sammenlignet med en blodprøve fra din kæreste. Undersøgelsen vil vise, om det er ham, der er far til barnet. Du kan spørge din praktiserende læge om, hvor og hvordan en sådan undersøgelse bliver lavet. Det er det klareste svar, jeg kan give på dit spørgsmål.
“Et lille sidespring”
Jeg har meget lyst til også at skrive om noget, du ikke selv spørger til. Du skriver, du havde “et lille sidespring”. Måske tænker du, der er nogle former for utroskab, som er værre end andre? Det tror jeg ikke, der er. Jeg tror, utroskab altid er sårende og skadeligt – uanset hvilken form den har. Det skriver jeg ikke for at “gokke dig i hovedet” eller for at give dig mere skyldfølelse, end du måske allerede har. Jeg skriver det, fordi din mail har påvirket mig og rumlet i mit hoved, siden jeg læste den første gang.
Jeg tænker på, om din graviditet er planlagt? Om du ønsker dig at blive mor? Om du er i et fast forhold? Hvad fik dig til at være din kæreste utro? Som jeg ser det, er du allerede mor til det lille barn i din mave. Jeg synes, det er vigtigt, du kan bruge de kommende måneder på at blive klar til at tage imod barnet. Det lille nye menneske får den bedste start, hvis du og din kæreste sammen vokser til et stærkt team, som kan tage ansvar for både jer selv og for barnet, når det vokser op. Alle børn har brug for både en far og mor at støtte sig til og spejle sig i. Derfor har I endnu en god grund til at blive sammen og styrke jeres parforhold mest muligt i årene, der kommer. Hvis det ikke er muligt, har du brug for at blive klar til at være mor alene og finde ud af, hvem der vil støtte dig.
Tid til eftertanke
Jeg tror, du har brug for tid til at tænke efter og tage nogle beslutninger: Vil du have afklaret, hvem der er far til barnet? Hvad var baggrunden for, at du valgte at være din kæreste utro? Er du sammen med en kæreste, som du vil arbejde for at blive sammen med og blive forældre sammen med? Hvad er vejen frem, hvis du bliver alene med barnet? Læs evt. artiklen Utroskab som inspiration til tankerne.
Hvis du tænker, at du og din kæreste sammen skal være forældre til barnet, kan du læse de næste afsnit – hvis ikke, kan du bare springe dem over.
Den svære samtale
At tage ansvar er også at tage ansvar for sine fejl. Jeg vil råde dig og opmuntre dig til at fortælle din kæreste om dit sidespring. Det er ikke nemt, og du må forvente, at din kæreste bliver både såret og forvirret. Jo før du tager samtalen, jo nemmere bliver det. Måske kan I fint finde en vej sammen gennem samtalen og de reaktioner, der følger. Måske har I brug for en god samtalepartner; en der kan hjælpe jer begge til at høre og blive hørt. Jeg vil anbefale dig at læse følgende artikel: Den nødvendige tilgivelse. Alle par kommer til at såre hinanden og har brug for at kunne bede om og få tilgivelse af hinanden. Hvis I får brug for en samtalepartner til at hjælpe jer godt videre, kan I måske finde en her.
Læg gode ting i jeres fælles “værktøjskasse”
Og så kan jeg ikke lade være med at anbefale jer, at I, måske om et år eller to, tager på et PREP-kursus. Det er et fantastisk værktøj til par, der ønsker en god og frugtbar kommunikation. På kurset undervises der i konkrete kommunikations-teknikker, som kan bruges, når I som par skal tale om vanskelige, følsomme eller konfliktfyldte emner. Kommunikation kan vi altid blive bedre til, og i parforholdet er god kommunikation en nøgle til øget trivsel og glæde. Det er dokumenteret, at PREP-kurser øger glæde og trivsel i parforhold og forebygger samlivsbrud. Du kan læse om kurserne her: Center for familieudvikling.
Jeg håber, du både fik svar på dit konkrete spørgsmål, og at mit svar kan inspirere dig til gode valg den kommende tid.
Skriv gerne igen, hvis der er mere, vi kan hjælpe med.
Vh
Ida Secher Rom