Jeg er forelsket, men kan hun lide mig?

Vis spørgsmål

Hejsa

Jeg har for knap en uge siden slået op med min kæreste efter en måned, hvor vi ikke havde snakket sammen. Men jeg har nu smaskforelsket mig i en pige fra min klasse i 2.g. Problemet er, at jeg ikke aner, om hun kan lide mig eller ej. Hun sender mange blandede signaler, fx til fester snakker vi altid sammen i flere timer og putter lidt, men til hverdag i skolen siger vi næsten ikke et ord til hinanden, og hun virker meget arrogant, når jeg snakker med hende, hvis andre er til stede. Vi snakkede lidt sammen, mens jeg stadig havde min kæreste, om at hun var færdig med drenge (efter et brud med en kæreste, der var hende utro), og nu ville hun have en mand. Så fandt hun en fyr på 20, men han endte med at udnytte hende for sex og skred igen.

Vi har skrevet sammen hver dag den sidste uge fra morgen til aften, men for det meste er det kun kolde beskeder, jeg får, altså ingen hjerter og ingen smileys. Nogle få gange er der hjerter og søde beskeder, som bliver skrevet lidt frem og tilbage.

Hvis jeg andre gange prøver at sende en sød besked (fx at hun er pæn), så svarer hun slet ikke, men andre gange er jeg bare dejlig. Vi skriver også til hinanden i skolen, selvom der kun er få meter mellem os. Den anden dag skrev vi lidt sødt i timen, og da jeg mødte hende på gangen med hendes bedste veninde, nikkede jeg til hende og smilede, men som svar fik jeg: “Hvor er du grim!”

Vi har dog aftalt, at vi skal være sammen fredag, men i starten nægtede hun, at det skulle være hos hende og ville droppe det flere gange, men jeg fik hende overtalt til sidst.

Jeg kan simpelthen ikke tyde hende og håber, I kan hjælpe mig

M, 17 år

SVAR:

Hej M

Mange tak for din mail til AdamogEva.dk. Jeg synes, det er godt gået, at du søger en løsning på dit problem, bl.a. ved at skrive til os. Jeg kommer her med nogle tanker og håber, det kan være med til at hjælpe dig til at finde en måde at handle på.

Kommunikation er vigtig

Da din henvendelse begynder med dit tidligere kæresteforhold, vil jeg lige stoppe op ved det og udtrykke min umiddelbare tanke. Selv om jeg ikke har kendskab til, hvad der er gået forud for bruddet, tror jeg dog, det kunne være en god idé, at du gør dig nogle tanker om, hvad grunden var til, at forholdet ikke gik. Hvad har du lært af det? Jeg læser, at I ikke har snakket sammen i en hel måned ... Når vi vil opbygge et godt og sundt forhold, er kommunikationen en af de grundlæggende byggesten.

Blandede signaler

Du skriver, at den pige, du er forelsket i, sender blandede signaler. Jeg tænker, grunden kan være, at hun har følt sig svigtet, men det er kun hende, der kan be- eller afkræfte, om det forholder sig sådan. Hun har været i nogle forhold, hvor hun er blevet svigtet og udnyttet på det groveste. I det ene forhold var hendes kæreste utro, og i det andet forhold blev hun udnyttet. Hun er sikkert gået ind i disse forhold med en oplevelse af, at det var nogle gode kærester, men oplever så noget helt andet. Derfor kan hun sidde tilbage med oplevelsen af, at mænd kun ønsker at udnytte og svigte hende.

Hvis det forholder sig sådan, er der ikke noget at sige til, hvis hun reagerer med blandede signaler og følelser over for dig. For på den ene side oplever hun det måske dejligt og rart, at du viser og fortæller, at du godt kan lide hende. På den anden side er hun sikkert bange for at blive svigtet igen: Vil han også udnytte mig? Du kan derfor opleve det sådan, at på det ene tidspunkt vil hun dig gerne, og på det andet skubber hun dig væk – for ikke at blive svigtet igen!!

Venskab

Hvis det er svigt, det handler om, tror jeg, det er vigtigt, at du prøver på at bygge et venskab op. Et venskab kan også være et godt springbræt til et kæresteforhold. Hvis hendes situation er som beskrevet, har hun uden tvivl brug for tid og for en ven, hun oplever, hun kan stole på.

Du skriver ikke om, hvornår hun har oplevet det seneste svigt. Er det kort tid siden, kan hendes sorg og vrede over at være blevet svigtet fylde meget. Hvis det er sådan, har hun brug for tid og forståelse. Hun har brug for en god ven og gerne flere gode venner, hun kan stole på. Hvis hun ikke har fået gennemlevet sorgen og vreden, vil den påvirke det nye forhold, hun går ind i.
Det kan også handle om, at hun ser dig som ven og ikke ser sig i et kæresteforhold med dig, men bare ønsker dig som ven ... Husk, at det er gennem et nært forhold, venskabet og følelser udvikles.

Der er selvfølgelig også den mulighed, at hun ønsker at “lege med” dig og dine følelser. Dog tror jeg ikke, det er tilfældet. Måske har du selv en fornemmelse af, hvad det handler om?

Hvad kan du gøre?

Der er flere muligheder. Kun du selv kan tage beslutningen! En mulighed er, at du kan fortælle hende om din undren over de dobbeltsignaler, du oplever, hun sender. Et eksempel: “Sidst vi var sammen, oplevede jeg det som super fedt og hyggeligt, men i går, da jeg hilste på dig, ville du ikke engang hilse men vendte bare ryggen til. Jeg tænker: Hvad sker der lige?” Når du sætter ord på din forvirring, får hun også mulighed for at sætte ord på misforståelser. Der er selvfølgelig den risiko, at du får den trælse og ubehagelige besked: at hun ikke kan lide dig. Men også muligheden for det modsatte.

En anden ting: Hvis du kan være i de følelser, der rører sig i dig – jeg er klar over, at det kan være meget svært at skulle være ven, når den enes ønske er at være kærester – men hvis du formår det, er mit forslag: Bliv ved med at udbygge jeres venskab, hvilket jeg også læser, du gerne vil og er i gang med.

Hvis du gerne vil blive lidt klogere på det med venskab og kæresteforhold, vil jeg anbefale dig at læse de her artikler: Sådan kan I få et bedre kæresteforhold, Et trin ad gangen er det mest sikre og Få mere ud af dine vennesamtaler.

Jeg håber, mine refleksioner kan være en hjælp for dig.

Mange hilsner fra
Dennis