Ingen rigtig menstruation men brunt udflåd efter ophør med p-piller

Vis spørgsmål

Hej med jer!

Jeg har været seksuelt aktiv med min kæreste i kun to måneder, men da jeg naturligt er lidt nervøst anlagt, går jeg selvfølgelig og spekulerer på, om alt er, som det skal være.

Jeg stoppede på p-piller efter kun et halvt år for ca. tre måneder siden, da min krop og psyke generelt reagerede dårligt på dem – også selvom jeg prøvede flere slags. Min menstruation inden var utroligt uregelmæssig (nogle gange seks måneder, andre gange to uger imellem). Men efter jeg er stoppet på pillerne, har jeg fået brunligt udflåd med ca. samme regelmæssighed, som jeg skulle have haft min blødning med p-pillerne – dvs. tre gange, siden jeg stoppede.

Kan grunden til, at det er brunt og kun lige nok til, at jeg skal bruge trusseindlæg, være, at min krop lige skal finde ud af det efter p-pillerne, eller har jeg en risiko for at være gravid? Vi har brugt kondom hver gang, men jeg kan ikke lade være med at være lidt bekymret alligevel. Sidste gang det brunlige udflåd kom, tog jeg en test, der var negativ.

Vægtmæssigt ligger jeg lige i underkanten, men jeg kan ikke tage mere på og er naturligt meget tynd.

Kan det virkelig passe, at min krops naturlige udflåd er så lidt, at jeg ikke behøver bind eller tampon? (Det var også sådan før pillerne, men da var det rødt som frisk blod.) Og hvordan kan det så være, at det er brunt og ikke rødt, som inden jeg tog p-piller?

Hilsen mig, der er en smule forvirret, 18 år

SVAR:

Hej dig, der er en smule forvirret

Mange tak for dine spørgsmål. Jeg forstår godt, du er en smule forvirret. Når jeg læser din besked, finder jeg to spørgsmål. Det første handler om din menstruation, som kommer forholdsvis regelmæssigt, men nu som brunligt udflåd. Det andet spørgsmål er, om du kan blive gravid, selvom I bruger kondom. Jeg vil forsøge at svare dig på begge dele ud fra de oplysninger, du har givet mig.

Menstruation

Mange kvinder oplever, at menstruationen kan være uregelmæssig eller anderledes de første måneder efter at være stoppet med p-piller. Det skyldes, at kroppen skal finde tilbage til sin egen hormonbalance, som pillerne har reguleret, mens du tog dem. Det kan altså være, din menstruation lige så langsomt vil blive kraftigere. På den anden side er det også meget forskelligt, hvor kraftig menstruation kvinder har, og det kunne tyde på, at du ikke bløder så meget under dine. Hvis du fortsat er bekymret efter næste blødning, vil jeg anbefale dig at kontakte din læge. Han/hun vil altid kunne spørge mere ind til, hvordan din cyklus er, og undersøge dig nærmere, hvis det er nødvendigt.
Den brune farve skyldes, at blodet når at størkne lidt, inden det kommer ud. Ofte er blodet rødt og frisk i starten af en menstruation og bliver så mere og mere brunt, når den er ved at være slut.

Vægt

Du nævner desuden, at du naturligt er meget tynd. Som du måske har hørt, kan det også spille ind på, hvor ofte du får menstruation. Hvis du er meget tynd, kan det betyde, at du ikke får ægløsninger, og at der ikke kommer menstruationsblødninger. Det kan altså i nogle tilfælde også gøre det sværere at blive gravid. Din læge kan helt sikkert hjælpe dig med gode råd til at tage nogle kg på, hvis du er interesseret.

Graviditet

Allerførst tillykke med, at du har fundet en kæreste, som du vil dele din seksualitet og kærlighed med. Sex er noget af det mest intime, vi kan dele med et andet menneske, og jeg ønsker dig en masse gode oplevelser med din seksualitet. Du mærker lige nu, at der også følger et stort ansvar med sex. Det er vildt at tænke på, at du kan blive gravid, hvis det ikke er planen. Vi ved, at kondomer beskytter mod graviditet med en sikkerhed på 85-90%, og at det gør en stor forskel, om kondomet bruges rigtigt. Kondomer har desuden den positive effekt, at de beskytter mod kønssygdomme. I forhold til sikkerheden er den noget lavere ved kun at bruge kondom, end hvis du stadig tog p-pillerne. Men det er også sådan, at uanset hvilken prævention, I bruger, er der altid er en risiko for, at du alligevel kan blive gravid. Desuden kan din læge hjælpe dig med at finde den bedste form for prævention for dig.

God rejse

Du har oplevet, at sex gør noget ved dig, både fysisk og psykisk. Her på siden kan du finde mange gode artikler og svar til andre, der har stået i samme situation som dig. Vi ved, at sex kan give rigtig meget godt, men også at sex desværre kan give dårlige oplevelser, som kan gøre noget ved os på et meget dybt plan. Derfor mener vi, det er så vigtigt at passe på sexlivet, og at det er vigtigt, at sexlivet får lov at udfolde sig i trygge rammer. De trygge rammer er der, hvor kærester kan give sig hen til hinanden og vide, at der ikke er noget, man skal præstere, og at man er elsket uanset, hvordan rejsen ind i det seksuelle bliver. Jeg tænker, at de trygge rammer kommer, når du har fundet den, du vil dele dit liv med. Så jeg vil her til sidst opfordre dig til at tænke videre over, hvordan dit sexliv skal være. Du kan finde inspiration i vores artikler her på siden og evt. begynde her: 10 gode grunde til at vente med sex.

Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål. Ellers må du endelig klikke rundt på siden eller skrive til os igen.

Mvh. Anna Kammersgaard