Ingen morgenrejsning i lang tid – kan der være noget alvorligt galt?
Hej
Jeg er en dreng på 15 snart 16, og jeg har ikke fået morgenerektion, siden jeg var omkring 13. Jeg er meget bange for, at jeg fejler noget dødsensfarligt, da jeg har læst på nettet, at det muligvis kan være noget med hjertet og leveren.
Jeg kan godt få erektion på andre tidspunkter, men det tager lidt arbejde, og jeg vil bare gerne vide, om det er normalt, og om jeg kan gøre noget ved det.

SVAR:
Hej dreng på 15
Tak for dit spørgsmål. Det er vigtigt at tage sin krop og dens symptomer seriøst, så det er supergodt, du skriver til os.
Mulige årsager
Det er rigtigt, at erektionsproblemer kan skyldes dårligt fungerende kredsløb i blodårerne. Det skyldes oftest manglende motion, rygning, overvægt, sukkersyge o.lign.
Hvis man tager anabolske steroider, kan det også nedsætte erektionsevnen.
Opsøg din læge
Jeg vil anbefale dig at få en tid hos din egen læge, som kan undersøge dig nærmere. Det er vigtigt, da erektionsproblemer kan være tegn på sygdom, som kræver behandling.
Dog vil jeg berolige dig med, at sandsynligheden for en dødsensfarlig sygdom er lille. Der er mange mænd med problemer som dit, så din egen læge er vant til samtaler om og undersøgelse af kroppe, kønsorganer, sex o.lign. Derfor skal du ikke være bange for at opsøge hjælp.
Mvh Morten