Højre testikel meget større - fejler jeg noget?
Hej. Jeg er 16 år, og min højre testikel er meget større end den venstre. Men det har stået på i en 2-3 år nu, og de bliver ikke anderledes, men de føles ikke anderledes at røre ved, bortset fra den højre er ca.3 gange så stor.
Fejler mine testikler noget????
Anonym

SVAR:
Hej Anonym
Først og fremmest lyder det til at være en helt ufarlig tilstand. Det kunne lyde som noget, der hedder vandbrok. Dette er en tilstand, hvor der er for meget vand omkring den ene testikel. Denne testikel kan være op til flere gange større end den anden, uden at det overhovedet er et problem i sig selv, og det medfører ikke problemer med at få børn.
Man kan blive opereret for vandbrok, men det er som sagt ikke nødvendigt, medmindre du føler dig meget generet af det.
Det kan dog også være, det er noget andet end vandbrok, og det kan man finde ud af ved at opsøge læge. Det er dog ikke særligt nødvendigt, medmindre der på et tidspunkt tilkommer vedvarende eller pludselige smerter, eller hvis den bliver tiltagende følsom over for berøring, eller hvis pungen skifter farve, eller der sker andre uventede ting.
Men altså, det du skriver, det lyder for nuværende helt ufarligt og ikke som noget, der kræver behandling.
Vh Andreas Hoff