Hvornår er man klar til at indgå i et kæreste forhold?
Hej
Jeg er en 12-årig pige og vil gerne have en kæreste. Jeg har været forelsket et par gange og jeg har også prøvet at spørge én af dem over telefonen og fik afbud og sagde at det var en leg. Da jeg fandt ud af de havde fået en kæreste, som var nogle af mine gode veninder, blev jeg virkelig ked af det. I min klasse er det kun de seje piger, der har kærester og jeg er ikke én af dem. Men jeg vil gerne være nogle af de seje og have en kæreste, men jeg ved bare ikke hvordan jeg får én.
Mvh. Den 12-årige pige

SVAR:
Hej 12-årige pige.
Tak for dit brev.  Det er en spændende tid, du er ved at gå i møde. At være ung og forelsket er virkelig fantastisk og til tider udfordrende.  Du skriver at du har været forelsket et par gange, og har endda taget modet til dig, for at spørge om én vil være din kæreste, men har fået afslag og blev ked af det. Når du er forelsket og det ikke er gensidigt, er det naturligt at du oplever kærestesorg. Men at være forelsket i en betyder ikke nødvendigvis, at du eller de er klar til at blive kærester.  Der er mange ting du får på plads i din pubertetstid og når du bliver forelsket i én, er der mange ting, der skal falde på plads mellem jer, inden I bliver kærester.
Fra ven til kæreste
For at være kærester med én skal du først møde en person, du synes er interessant eller bliver forelsket i, og gerne ville lære bedre at kende.  Så kan I begynde at opbygge et venskab til hinanden. Når man er venner, lærer man nye ting om hinanden ved at spørge ind og lytte til hinanden.  Ved at bruge tid med hinanden, vokser venskabet og det er en rigtig god start til en evt. kommende kæreste.  Kan I lave sjove ting sammen, grine sammen osv.? Læs evt. med her om nogle helt konkrete måder at komme i kontakt med én person med kæreste potentiale.
Inden du bliver kærester med én
I skal bruge tid med hinanden og lære hinanden at kende.  Lige så stille finder du ud af, om den du er forelsket i, ser dig på samme måde.  Hvis I ikke kender hinanden så godt, giv det så tid og lær hinanden at kende, inden I aftaler at blive kærester.  Hvis du generelt synes, det er svært at få kontakt til drenge som venner, er du nok ikke klar til et kæresteforhold endnu.  Desuden, selvom du kunne føle dig klar, er det ikke sikkert, de drenge du er forelsket i, er klar endnu.  Alle modnes på forskellige tidspunkter, og drenge modnes oftere senere på dette område end piger. Brug derfor  gerne tiden nu til at få drenge venner for at lave noget sjovt sammen.
Lyt til dig selv
Du skriver selv at du gerne vil være ligesom de andre seje piger, der har kærester.  Det giver mening at du gerne vil være ligesom de andre, samtidig er det vigtigt at du lytter til dig selv om, hvad du er klar til. At blive kærester er en stor ting, hvor du begynder at forpligte dig mere på personen. Der kan også komme fysiske grænser omkring kærtegn, som du og din kæreste skal forholde sig til. Du kan spørge dig selv om du egentlig selv er klar til at få en kæreste, eller om det er mest for at være sej ligesom de andre piger.  Det er et stort skridt, og du har mange år foran dig til at blive klar.
Jeg synes disse 2 links giver gode råd til kæreste tanker for unge ligesom dig. Læs med på det andet link her
Jeg ønsker dig alt det bedste i disse år - at du må du kunne hvile i at ting tager tid, og at du tager det lidt ad gangen.
Opbyg nogle dejlige venskaber og lad tiden vise dig, hvordan venskaberne udvikler dig.
Kh Mary