Hvornår er det bedst jeg begynder at bruge BH?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 13 år. Jeg har ikke fået min menstruation endnu. Jeg er hende den høje slanke pige, jeg er 158 cm høj og vejer omkring 40 kg. Så jeg er heller ikke hende med de største bryster. Men alligevel så har jeg nogle af de største bryster i klassen.

Jeg ville finde ud af, hvornår det er en god ide og bruge BH. Mange af pigerne fra min parallel-klasse bruger BH. Men ingen fra min egen klasse. Jeg ved også godt, at hvis man bruger BH kan det godt ligne, at man har større bryster.

Altså jeg har set sådan lidt hist og pist og læst lidt. Og mange siger, at man skal bruge BH når, hvis man løber, at ens bryster hopper. Mine gør, det er sådan, at når jeg løber, så gør det faktisk ret ondt. Men alligevel synes jeg måske bare ikke, at jeg har store bryster til det, men alligevel, kan det godt være, at jeg har.

I idræt har jeg en sports BH, som jeg selv købte med nogle venner, og min mor sagde ikke noget til det.

Lige nu bruger jeg sådan nogle små toppe fra H&M. Dem var jeg med min mor ude og købe, jeg spurgte hende bare, om jeg måtte få dem, og så sagde jeg, at mange for min klasse også havde sådan en.

Men jeg vil ikke lige bare sådan tage ud og købe en BH. Jeg aner ikke noget om dem. Men jeg tænkte bare, hvornår man skulle. fordi at man kan tydeligt se forskel på, når man bruger BH og når man ikke gør. Så please hjælp mig med at finde ud af, hvornår det er bedst.

Og på den anden side ved jeg heller ikke, hvordan jeg skal sige det til min mor. Men det finder jeg nok ud af....

Så undskyld hvis det er lidt forvirrende, men hvis i vil hjælpe mig, med at finde ud af hvornår det er bedst.....

Hilsen Hende der, 13 år

SVAR:

Kære ”Hende lige der”

Tak for dit brev og dit spørgsmål om, hvornår det er bedst at begynde at bruge BH.

Jeg kan godt forstå, du er i tvivl, men det bedste tegn på, at det ville være en god ide, er som du selv skriver, når ens bryster gør ondt, fx når man løber. Jeg tænker ikke, det handler så meget om størrelse, men mere om, hvad du synes, er mest behageligt.

Der er mange gode grunde til, at det vil være godt med en BH, og en af dem er, at du kan mærke, at dine bryster ”hopper”, når du løber eller bevæger dig. Dette kan til tider føles ubehageligt og det kan derfor være en god ide med en BH, som kan holde brysterne på plads, så det ikke kommer til at gøre ondt. Man kan få BH’er i alle størrelser, men det er selvfølgelig vigtigt, at du får en, der passer helt præcis. Heldigvis findes der dameundertøjsforretninger, hvor de er super gode til at hjælpe med at finde en BH, der passer, som den skal.

Jeg vil foreslå dig, at du snakker med din mor om at købe en BH. Det kan godt føles mega pinligt den første gang, hvor du skal snakke med din mor om det. Men husk på, hun har jo allerede købt toppe til dig. Gad vide om din mor ikke også allerede har gjort sig tanker om, hvornår hun mon skal hjælpe dig med det. Jeg tænker også, at hun helt sikker allerede har lagt mærke til, at din krop er ved at forandre sig, og at du er begyndt at få bryster.

Du kan fint starte med at fortælle hende, at du synes, at emnet er pinligt at tale om, på den måde kan du få taget hul på noget, som du føler er svært. Du kan dernæst fortælle, at du føler dig generet af dine bryster og at du derfor gerne vil have en BH. Spørg evt. din mor, hvor gammel hun var, da hun fik sin første BH, hvad hun tænkte dengang, og hvordan hun fik talt med sin mor osv. Måske udvikler det sig til en hyggelig og fortrolig snak mellem dig og din mor.

Held og lykke med din første BH og din snak med din mor.

Kærlig hilsen
Annette Hassingboe