Hvorfor vil jeg hele tiden gøre ham jaloux?

Vis spørgsmål

Hejsa

Jeg har en kæmpe undren ... Jeg har altid haft stor sexlyst og har onaneret meget. Nu er sagen den, at jeg har en skøn kæreste, og vi har ofte sex. Dog har jeg den senere tid ikke tændt på hans kys eller berøringer. Men når han ikke er hjemme, kan jeg godt onanere, fordi jeg har lysten. Mit spørgmål er: Hvorfor tænder jeg pludselig ikke på ham?

Foruden sexlysten har jeg enormt svært ved at tro på ham og hans loyalitet (jeg ved, han er 100% loyal, da jeg har adgang til alt, og han fortæller mig så snart, der er nogen, der skriver til ham). Dog er jeg stadig voldsomt jaloux, og desuden gør jeg også noget aktivt for, at han bliver jaloux ved at bruge andre fyre imod ham (fortæller, at andre skriver jeg er sød eller sådan noget). Det er, som om jeg kun kan tro på, at han elsker mig, når han er jaloux og bange for at miste mig.

Jeg ved godt, det er mig, den er gal med, men jeg ved ikke, hvordan jeg løser det.

L

SVAR:

Kære L

Tak for din åbenhed og ærlighed. Jeg vil gerne understrege, at du ikke er alene med dine tanker og følelser. Det er modigt af dig at dele dine bekymringer.

Seksuel lyst

Du undrer dig over, at du ikke har lyst din kæreste, men stadig godt kan have lyst til sex med dig selv. Det er vigtigt at forstå, at seksuel lyst og tilfredsstillelse kan påvirkes af mange faktorer, herunder følelsesmæssige og relationelle. Eftersom du stadig har lyst til sex med dig selv, så handler det nok ikke om din lyst til din kæreste men mere om noget i jeres relation.

Tillid i forholdet

Du beskriver en udfordring med at tro på din kærestes loyalitet, selvom du ved, han er 100% loyal og åben over for dig. Det kan tyde på en dybere tillidsproblematik i jeres forhold, hvilket kan påvirke din evne til at være følelsesmæssigt åben og intim med ham.

Tillid er afgørende for at skabe og opretholde en sund og tilfredsstillende relation, især på et intimt plan. Når man har sex med et andet menneske, mødes man i et meget intimt og sårbart rum. Hvis man ikke har tillid til hinanden, kan det være svært at lukke op for ens følelser og sårbarhed. Dermed forsvinder lysten også. Hvis du oplever usikkerhed om din kærestes loyalitet, kan det skabe en barriere for at åbne dig og være sårbar i jeres forhold. Det er vigtigt at erkende, at tillidsproblemer kan påvirke alle aspekter af et forhold, herunder seksualitet.

Jalousi

Desuden nævner du også en aktiv rolle i at skabe jalousi i jeres forhold, både ved at være jaloux selv og ved at agere på en måde, der kan fremkalde jalousi hos din kæreste. Det kan skabe en negativ spiral af mistillid og usikkerhed, som kan være svær at bryde ud af alene. Har du nogle oplevelser med dig i bagagen, som gør, at det er svært for dig at stole på andre?

Hvad du kan gøre

Jeg vil foreslå dig at få hjælp via noget rådgivning, så du kan komme til bunds i, hvad din usikkerhed og manglende tillid går ud på, og hvordan du kan genopbygge det igen. At søge støtte fra en professionel rådgiver eller terapeut kan være gavnligt for at udforske og forstå de underliggende årsager til dine følelser af usikkerhed og manglende tillid. Gennem terapi kan du arbejde på at genopbygge tilliden til både dig selv og til din partner samt lære mere konstruktive måder at håndtere jalousi og usikkerhed på.

Hvis du ikke selv kender en terapeut e.l., du kan henvende dig til, kan du måske finde en på vores liste.

Det er vigtigt for mig at sige, at der ikke er noget galt med dig. Men du er et sted i livet, hvor det ser ud til, at du har noget bagage med dig, som forhindrer dig i at have en god relation med din kæreste. Jeg håber, at du vil finde den støtte, du har brug for, og at du kan arbejde sammen med din partner for at skabe et sundt og givende forhold.

Venlig hilsen
Hannah