Hvorfor varer min menstruation mere end 14 dage?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en 13-årig pige, som har menstruation i lidt mere end 14 dage hver måned.

Jeg fik min første menstruation for 1½ år siden. Efter jeg havde fået den, gik der ca. et halvt år, før jeg fik min anden menstruation, som jeg ved er normalt.

Men lige siden min anden menstruation har jeg haft det i 14 dage hver måned og ved ikke, om det er helt normalt. Mine blødninger er også lidt kraftige. Så jeg ved ikke, om det er normalt nu, når jeg teknisk set har haft min menstruation i ca. 1½ år.

Hjælp!! Pige på 13

SVAR:

Kære pige på 13 år

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det lyder rigtig træls og generende for dig at bløde så længe hver måned, så det er rigtig godt, at du skriver.

Tal med en voksen

Det mest almindelige er, at man bløder seks dage hver måned, men det varierer meget fra kvinde til kvinde.

Har du talt med en voksen om det? Jeg ved ikke, om du kan tale med din mor om det – måske kan du vise hende dit spørgsmål til os? Ofte bløder vi på samme måde som vores mødre, så måske har hun oplevet det samme, da hun var 13 år. Det kan også være en anden voksen, måske din lærer, sundhedsplejersken på din skole eller en helt anden, du har tillid til.

Lav en kalender

Det kan også være en rigtig god ide at lave en menstruationskalender. Det kan du gøre ved at bruge en app eller bare sætte et kryds i en kalender de dage, du bløder. På den måde får du et godt overblik, og det kan være nemmere at tale med nogen om det.

Hvis du bliver ved med at bløde 14 dage hver måned, synes jeg, du skal tale med din læge for at høre, om der er noget, du kan gøre.

Håber, mit svar kan hjælpe dig, ellers er du velkommen til at skrive tilbage til mig.

Kærlig hilsen
Else