Skarp lugt fra skeden – hvad kan jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej!

Mit problem er, at jeg har en sur, skrap og pebret lugt fra skeden af ... Det er ikke mit udflåd, men selve skedeåbningen, når man fx rører ved den. Har haft det sådan i lang tid, og selv efter bad kan der gå blot 5 minutter, og så lugter den igen.

Synes det er ubehageligt at gå til lægen. Hvad kan jeg gøre? Bruger ikke almindelig sæbe dernede, bare vand.

A, 18 år

SVAR:

Kære A

Tak for din henvendelse – jeg skal forsøge at besvare dit spørgsmål på bedste vis.

Jeg kan ikke give en præcis diagnose på, hvad der er årsagen til dine underlivsgener ud fra denne korte beskrivelse, men jeg kan hjælpe dig med gode råd og forhåbentlig et bedre overblik over, hvad dine gener kan skyldes.

Godt, du ikke bruger sæbe

Som det første vil jeg rose dig for ikke at bruge sæbe i underlivet. Skeden er selvrensende, og sæbe er derfor ikke nødvendigt. Tværtimod kan brug af sæbe i skeden give pH-ubalance og ødelægge skedens selvrensende funktion. Så uanset hvor længe dine gener står på, skal du ikke begynde at bruge sæbe i skeden, når du er i bad.

Udflåd

Du beskriver hverken farve eller konsistens på dit udflåd, hvorfor jeg formoder, det er normalt. Hvis dit udflåd har skiftet farve eller konsistens, fx blevet tykt som hytteost, skal du søge læge, da du så skal i behandling, før det forsvinder.

Pletblødning eller kløe

Du beskriver heller ikke noget om pletblødning eller kløe, hvorfor jeg antager, at det ikke er tilstede. Hvis du har blødning fra skeden udenfor din menstruationsperiode, skal du søge læge.
Kløe skyldes ofte en svampeinfektion, som du også skal i behandling for, før du slipper af med den.

Undertøjet betyder noget

Generende lugt fra skeden uden det, jeg har nævnt, kan man ofte slippe af med ved god underlivshygiejne. Du beskriver, at du vasker skeden med vand, hvilket er godt, men udover det, kan helt basale ting være afgørende. Fx at skifte underbukser hver dag og altid vaske sine underbukser på minimum 60 grader. Det kan betyde, at man må udskifte sine blondetrusser med bomuldstrusser, som kan tåle den høje varme ved vask. Det er nemlig ikke alle bakterier, som kan findes i skeden, der bliver dræbt ved en 40 graders vask, og hvis bakterierne får lov at formere sig, kan det forskyde bakteriebalancen i dit underliv og give lugtgener og infektioner.
Brug af g-streng og/eller stramtsiddende bukser kan også gøre det nemmere for bakterier at gro i dit underliv.

Måske skal du gå til din læge

Du kan prøve at følge ovenstående råd i en periode, men hvis der ingen bedring sker efter en uges tid, bør du opsøge din egen læge. Mange kvinder oplever de samme gener som dig; derfor er din læge vant til at snakke om og behandle disse former for underlivsgener. Så der er ikke noget at være flov over eller bekymret for ved at opsøge egen læge med disse ting.

Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig på vej, og at du vil opleve bedring i dine lugtgener. Hvis du har flere spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive til os igen.

Kærlig hilsen Sofie