Hvorfor har jeg morgenkvalme, når jeg bruger p-piller?
Hej, jeg er en pige på 16. Jeg har en fast partner og tager dagligt p-piller. Vi har samleje cirka 1-2 gange om ugen uden kondom.
Han kommer aldrig oppe i mig, og min menstruation kommer også i mine pauser, dog kun meget svag og max 3-4 dage af gangen.
Den sidste måneds tid har jeg hver morgen, når jeg tager p-pillerne, haft en voldsom kvalme, som er gået en smule over i løbet af dagen. Mit spørgsmål er derfor om det kan skyldes enten graviditet, kønssygdomme, eller “bare” at jeg ikke kan tåle mine p-piller?
Mvh en meget bekymret pige

SVAR:
Kære bekymrede pige
Du undrer dig over, at du den seneste måned har haft morgenkvalme til trods for, at du er på p-piller og derfor ikke forventer at være gravid.
Kvalme er en bivirkning ved p-piller
Hvis ellers du har taget dine p-piller konsekvent hver dag og ikke glemt en enkelt i løbet af perioden, er der meget lille sandsynlighed for, at du er gravid. Jeg tænker derfor, den oplagte forklaring på din kvalme er, at du er ramt af en af de mest almindelige bivirkninger ved p-piller – nemlig kvalme.
Du kan læse mere i vores artikel Info om p-piller.
Ofte er det desuden sådan, at når man først er begyndt at bekymre sig om en uønsket graviditet, vil man have tendens til at fokusere mere på kvalmen end før og måske derfor opleve den værre i lige netop denne måned sammenlignet med andre.
Kan også være symptom på andre ting
Kvalme kan – foruden almindelig sygdom – også være et symptom på andre ting som fx stress og bekymring. Har du mange tanker i dit hoved, kan det være en hjælp at tale med din kæreste, mor eller en god veninde om det.
Tag evt. en graviditetstest
Det sker en sjælden gang imellem, at man bliver gravid på trods af korrekt brug af p-piller. Du kan overveje, om du har brug for at tage en graviditetstest for at få helt klart svar på, om du er gravid.
Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål. Hvis ikke, er du selvfølgelig velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Louise