Hvorfor har jeg ikke lyst til at være bundet til min kæreste?

Vis spørgsmål

Kære Brevkasse

Jeg står i et kæmpe dilemma, og jeg ved slet ikke, hvad jeg skal gøre.

Jeg har datet en fyr i et halvt års tid – han er virkelig sød og dejlig, og vi har det rigtig godt sammen. Mens vi datede, skrev jeg også lidt useriøst med nogle andre fyre og kunne også sagtens kysse med andre i byen. Jeg kunne rigtig godt lide min frihed, og jeg synes, det er sjovt at møde fyre. Med andre ord: Jeg havde det rigtig godt som single.

Denne her fyr, som jeg har datet i et halvt års tid, udviklede følelser for mig, præsenterede mig for sin familie, og endelig spurgte han mig, om vi skulle være kærester i stedet for alt det andet frem-og-tilbage flirt, vi havde. Jeg sagde ja, fordi jeg elsker ham, og jeg vil ikke miste ham – og jeg vil ikke have, at han skal tro andet.

Vi har været kærester i lidt over en måned, men lige siden sekundet, hvor han spurgte mig, har jeg tvivlet. Jeg ved virkelig ikke, om jeg er klar til en kæreste, og det føles mærkeligt og også en smule forkert. Jeg er også bange for at bringe det op med ham, for jeg er så bange for at miste ham – jeg elsker ham jo og kan jo også se kærestepotentiale i ham – til fremtiden måske? Han er jo en perfekt kæreste – når jeg er i “kærestemood”.

Efter vi er blevet kærester, føles det anderledes. Jeg føler mig bundet, og jeg er bange for, at han mister interessen. Vi bor langt fra hinanden, og vi ser hinanden to-tre gange om måneden. Når vi er sammen, har vi det virkelig godt. Men når vi ikke er sammen, er jeg virkelig ulykkelig, og jeg ved ikke, om det jeg laver, er det rigtige. Jeg ønsker bare, at det var som før. Hvor det var spændende at mødes med ham samtidig med, at jeg ikke havde forpligtelsen og havde lov til at lave, hvad jeg havde lyst til.

Håber I kan hjælpe!

Hilsen den fortvivlede, 18 år

SVAR:

Kære fortvivlede

Single eller bundet

Det første der slog mig, da jeg læste dit brev var, at du har svært ved at binde dig. Du skriver, at du godt kunne lide din frihed som single og synes, det var sjovt at møde fyre. Jeg tænker, det er svært for mange at gå fra at være single til at være i et forhold. Du var vant til at kunne gøre det, du havde lyst til og flirte med dem, du havde lyst til. Det er naturligt, at man kan føle sig begrænset ved at være i et forhold. Samtidig er det heller ikke nemt at være i et forhold, hvor man ikke ser hinanden så tit, og hvor man næsten kan “glemme”, at den anden eksisterer. Det kan gøre tilvænningsperioden endnu længere.

Frygt for at miste

En anden ting, der kan gøre det svært at binde sig, er frygten for at miste. Jeg ved ikke, om det kan spille ind for dig, men måske er det at være single også nogle gange “den nemme løsning”. Man er ikke forpligtet på nogen, og man har ikke den samme risiko for at blive såret. Det lyder til, at du ikke er i tvivl om, at du elsker ham og egentlig gerne vil være sammen med ham, men du føler dig ikke klar.

Giv det lidt tid

Jeg kan ikke vurdere for dig, om du bare har brug for tid til at vænne dig til at være i et forhold, eller om du simpelthen ikke er klar til det. Men jeg vil foreslå, at du giver forholdet lidt tid. Hvis du gerne vil give forholdet et forsøg, tror jeg ikke, du skal være bange for at snakke med ham om det. Fortæl ham, at du har svært ved det, men at du rigtig gerne vil lære det, fordi du gerne vil ham. Nogle gange er det lettere, når man har fået sagt tingene højt til hinanden. Og få talt med hinanden om, hvilke forventninger I har til det at være kærester.

Måske kan du få noget ud af at læse artikler og svar til andre i vores temaer Kæresteliv og At finde den rigtige.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget, og at du finder din vej i det.

Kærlig hilsen
Sara