Hvorfor blødte jeg ikke ved første samleje?
Hej!
Jeg har et spørgsmål: Jeg har haft samleje med min mand for første gang, men jeg blødte ikke. Jeg har meget lidt smerter.
Jeg har ikke haft samleje før og vil godt vide, hvorfor jeg ikke blødte.
Tak på forhånd.
S, 20 år

SVAR:
Hej S
Tak for dit spørgsmål. Jeg vil meget gerne svare dig.
Normalt ikke at bløde
Først vil jeg sige, det er normalt ikke at bløde ved første samleje. Mange tror, at man skal bløde ved første samleje. Hvis man bløder, er det fra jomfruhinden.
Her er lidt fakta om jomfruhinden: Jomfruhinden er et lille stykke tyndt hud, en slimhindekant eller fold, der sidder et par cm inde i skeden. Den kaldes også kønskrans, mødom eller hymen. Man kalder hudfolden for jomfruhinden, fordi den kan revne eller flosse og bløde lidt ved første samleje. Indtil da er man jomfru. Ordet hinde kommer af, at man tidligere troede, det var en hinde med huller i, der var spændt ud som et trommeskind over skedeindgangen.
På hjemmesiden etniskung.dk kan du finde mere viden om mødommen, som kønskransen også kaldes.
Ikke alle kvinder har en kønskrans
Hos en del piger er kanten forsvundet lang tid før første samleje, fx efter man har brugt tamponer eller ved sport. Nogle piger er født uden. Det vil altså sige, det er ok, at du ikke har blødt.
Jeg håber, det gav dig svar på dit spørgsmål. Ellers må du meget gerne skrive igen.
Venlig hilsen
Hannah Rosendal