Kan jomfruhinden sprænges ved andet end samleje?
Hej ...
Jeg er en 16-årig pige, som er meget i tvivl om noget. Jeg hørte for cirka en uge siden et radioprogram om nogle piger, som brugte mange penge på at få deres jomfruhinde opereret tilbage. Da jeg hørte dette program, blev jeg i tvivl, om min jomfruhinde er hel eller hvad.
Jeg har gået og spekuleret over, om ens jomfruhinde kun ødelægges under sex, eller om det også kan ske ved, at man putter noget op i skeden, og hvad der kan ske, når ens jomfruhinde sprænges.
Mvh 16-årig pige

SVAR:
Kære pige
Du har hørt om piger, der får opereret en kunstig jomfruhinde ind eller genskabt den, der er gået i stykker, og nu bliver du i tvivl, om din egen jomfruhinde er hel.
Jomfruhinden er ikke en hinde
Først har jeg lyst til at sige, at det ikke er en “hinde” men et lille stykke slimhinde, der delvist dækker for indgangen til skeden. Hos de fleste piger ligner det en lille ring af løs hud lige inde bag kønslæberne. Derfor er man også begyndt at kalde jomfruhinden for kønskrans.
Nogle piger har slet ikke nogen kønskrans – de er født uden. Hos andre er slimhinden rimelig løs, og hos nogle er den noget strammet op og dækker næsten helt for skedeindgangen. Hvis slimhinden er meget stram, kan det være svært at få en tampon eller en finger op i skeden.
Dernæst vil jeg sige, at slimhinden ikke springer, hvis du fx bruger tampon, eller du onanerer og fører en eller to fingre op i skeden. Huden bliver langsomt mere løs og eftergivelig, så der bliver mere plads. Det er klart, at hvis du pludselig for første gang fører to fingre eller en stor tampon op – eller hvis en dreng fører penis hårdt og hurtigt ind, uden du er klar, så vil det gøre ondt, fordi der måske ikke er plads nok. I sådan et tilfælde kan det også godt bløde en lille smule, fordi der kommer små rifter i den slimhindekrans, som kønskransen er. Men den springer ikke.
Ny kunstig kønskrans
Du skriver ikke så meget om dig selv, så jeg ved ikke, om du selv er bekymret, fordi det er vigtigt for dig, at din jomfruhinde er hel, når du en dag skal giftes, eller om du simpelthen bare blev nysgerrig, da du hørte det program i radioen.
I Danmark er det næsten kun muslimske piger og kvinder, der får opereret deres kønskrans stram igen. Ifølge islam og kulturen i mange afrikanske og mellemøstlige lande skal kvinden være jomfru, når hun bliver gift. Nogle muslimske piger, som har haft sex med en kæreste, længe før de blev gift, bliver nervøse for, hvad deres kommende mand og deres familie vil sige, hvis de opdager, hendes kønskrans ikke er stram, når hun har sex med sin mand for første gang. Jeg tænker, de vælger operationen for at leve op til familiens og deres kulturelle og religiøse forventninger.
Hvis du vil have min mening, synes jeg, det er en rigtig dårlig ide at få indopereret en ny kønskrans. Hvis man skal giftes, er det meget, meget vigtigere, at man kan fortælle sandheden til sin kommende ægtefælle – fx hvis man har haft en kæreste, som man har haft sex med. Et ægteskab kan kun blive godt og stærkt, hvis man kan stole 100 % på hinanden. Og det kan som sagt også være, at pigen er født uden kønskrans, eller at den er blevet løs pga. brug af tampon eller andre ting.
Godt at få mere viden om din krop
Det er godt, du skriver til os, når der er noget du undrer dig over. Jeg synes, du skal læse disse svar og artikler for at få endnu mere at vide:
Værd at vide om skeden
Hjælp! Er jeg jomfru eller ej?
Jeg håber, du blev lidt klogere af alle disse ord ... Og sidder du med flere spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive til os igen!
Vh Ida Secher Rom