Hvordan lærer jeg at bruge tampon?

Vis spørgsmål

Hej.

Er en pige på næsten 26 år og har haft i menstruation i en del år efterhånden.

I alle de år har jeg altid brugt bind, men kunne rigtig godt tænke mig at bruge tampon. Jeg har brugt et par gange med forskellige størrelser osv., men det har aldrig lykkedes mig at få den op.

Mit spørgsmål er derfor, om en læge/gynækolog kan “hjælpe” mig?

T, 26 år

SVAR:

Kære T

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk.

Lær dig selv at kende

Når man skal lære at bruge en tampon, er det vigtigt, at man kender til de kvindelige kønsorganer, og jeg vil derfor henvise dig til artiklen Pigens kønsorganer.

Prøv at lægge et spejl på et lukket toilet og undersøg, hvordan dine ydre kønsorganger ser ud. Find din skedeåbning og mærk efter med en finger, hvordan den er. Måske har du fortsat din kønskrans, og det kan nogle gange gøre det lidt sværere at få en tampon op, men bestemt ikke umuligt.

Prøv dig frem

Når du med en finger har fundet skedeåbningen, så prøv med en tampon. Det er vigtigt, at du slapper af, står eller sidder med spredte ben. Nogle kvinder synes, det er lettere at stå op og så sætte den ene fod på toilettet. Du må prøve dig lidt frem – du kan med fordel prøve de tamponer, som har et indføringshylster – de kan være lidt nemmere at starte med. Ofte skal man prøve mange gange, før det lykkes, og det er vigtigt, at du kun øver dig, når du har menstruation, da blodet virker som “smørelse” for tamponen, så det bliver nemmere for dig.

Prøv også at læse følgende spørgsmål og svar: Hvordan kan jeg lære at bruge tampon?

Du har sikkert plads nok

Dit spørgsmål var egentlig, om en læge/gynækolog kunne hjælpe dig. Jeg tænker, at svaret på dette spørgsmål afhænger af, hvor meget du selv har prøvet. En læge vil kunne undersøge dig og sikre sig, at der er plads nok i din skede. Det er meget, meget sjældent, at en kvinde er for snæver til en tampon. Oftest handler det om, at man skal øve sig, og så skal det nok lykkes også for dig.

Håber, at dette hjælper dig videre, ellers er du velkommen til at skrive tilbage.

Kærlig hilsen
Else