Hvordan kan jeg lære at undvære min kæreste?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg skriver, da jeg har svært ved at undvære min kæreste, hvilket jeg synes er mega åndssvagt. Vi har et rigtig godt forhold, og jeg er ikke i tvivl om hans følelser til mig eller omvendt. Vi er sammen næsten hver dag, og de få dage i ugen, hvor vi ikke er sammen, har jeg svært ved at være alene. Jeg bliver rastløs og har svært ved at tænke på andet end ham eller have lyst til andet end at være sammen med ham.

Jeg har snakket med min kæreste om det og accepterer også, at han godt kan lide at savne mig, hvilket jeg egentlig også er helt enig i omvendt, men jeg har svært ved at være i det. Hvad skal jeg gøre?

Jeg er ikke typen, der er meget sammen med veninder, men går en tur i ny og næ, specielt i disse corona-tider. Jeg tjekker ofte min telefon for at se, om han har skrevet. Jeg vil gerne give ham plads, da jeg ved, vi er forskellige på dette punkt, men hvordan lærer jeg at acceptere det?

Mit spørgsmål er vel egentlig bare, om det er normalt, og om det er okay, jeg har det sådan?

Håber, I kan hjælpe.

M, 18 år

SVAR:

Kære M

Jeg håber at kunne hjælpe dig med idéer til, hvad du kan foretage dig de dage, hvor din kæreste vælger at være sammen med sine venner. Hvor du savner ham og måske bliver lidt jaloux over, at han vælger sine venner og interesser frem for dig.

Find en veninde

Først vil jeg sige, at mennesker er sociale væsener, og selv om du ikke plejer at hænge ud med veninder, tror jeg det kunne være sundt for dig at finde mindst én, som du har lyst til at dele liv med. Det bliver meget sårbart, hvis det kun er din kæreste, du kan gøre det med, og han kan ikke dække alle dine behov for fællesskab.

Det er en kunst at være alene uden at føle sig ensom, og selv om det ikke er så tit, du oplever det, lyder det til at plage dig – også fordi du kun kan tænke på ham, når han ikke er der.

Prøv noget nyt

Jeg foreslår, at du dropper telefonen, når du er alene. Aftal fx med dig selv, at du kun må tjekke den to gange på en dag og brug tiden på noget andet: Læs en bog, læg et puslespil, se en film. Eller vær kreativ: lær at strikke, sy, tegne/male, klippe, bage, lave mad eller hvad som helst, du kan synes er sjovt og blive interesseret i. På nettet kan du finde introduktioner til mange forskellige slags kreative ting, og der er instruktionsvideoer til næsten alt, så det er bare med at kaste dig ud i det.

Find ud af, hvad du har lyst til, hvad der gør dig glad, og find hvilen i dig selv. Du har muligheden for at gøre det de dage, hvor du er alene, og rastløsheden er ved at æde dig op.

Et bedre forhold

På den lange bane holder det ikke kun at have en kæreste som interesse og forelskelse. Du beskriver, at din kæreste godt kan lide at savne dig, og det tror jeg er sundt. Jeres forhold vil blive bedre, hvis du selv finder ud af, hvad der er værdifuldt for dig, og du også lever dit eget liv. Det gælder både i et kæresteforhold og på den lange bane i parforhold/ægteskab.

Måske kan du eller I begge få noget ud af at læse og snakke om vores artikler
Sådan kan I få et bedre kæresteforhold
Hvordan lærer du din kæreste at kende?

Jeg ved, livet ikke er let i denne tid med corona og restriktioner, men jeg tror og håber, du kan finde det, der gør dig glad. Og så vil jeg gerne sige, at det, du oplever, er helt normalt.

Alt godt til dig og din kæreste fremover.

De kærligste hilsner
Else Ø. Andersen