Hvordan holder jeg længere?

Vis spørgsmål

Hey!

Jeg har et meget enkelt spørgsmål. Min kæreste og jeg har sex sammen, og det er fantastisk!

Jeg får bare min orgasme meget, MEGET hurtigt! Er der noget, man kan gøre for at forlænge tiden inden orgasmen, så man altså holder længere under samleje, inden man kommer?

Venlig hilsen Anonym, 15 år

SVAR:

Hej Anonym

Jeg kan forstå, du er utilfreds med din evne til at undgå orgasme, når du har sex med din kæreste. Du synes, sex er fantastisk, men spørger konkret til, om man kan gøre noget for at holde længere.

Drenge og piger er forskellige – du er helt normal!

Når man som 15-årig får en kæreste, er alt nyt og spændende. Som dreng er det helt almindeligt at få orgasme hurtigt. Piger tager derimod oftest længere tid om at få orgasme, hvis de overhovedet kan få en. Jeg synes, det er fedt, du udtrykker lyst til at holde længere. Det tror jeg nemlig, du gør, fordi du vil give din kæreste en orgasme.

Alt nyt er svært – snak sammen!

Som med alle nye ting er der en læringskurve for sex. Det er vigtigt, man ikke hopper direkte til det sværeste og mest intime. Så er der nemlig risiko for, man ødelægger noget. Jeg vil råde dig til at lære din kæreste godt at kende. Hvis du synes, hun er sød og spændende, så brug en masse tid på at snakke sammen og opleve ting sammen. I kan også snakke om sex. Det er vigtigt at tale om grænser. Hvis man ikke får talt om tingene, før man begiver sig ud i dem, risikerer man at krydse grænser, man ikke kendte til.

Min erfaring er, at god sex udspringer af en god relation. For at bygge en god relation, må man bygge på et solidt fundament. Du tænker måske, det kan være svært at gå tilbage, når I allerede har sex. Og det har du ret i – det kan være virkelig svært! Men hvis I snakker om det, kan det sagtens lade sig gøre. Og gevinsten er rigtig stor. En idé kunne være at vise din kæreste mit svar og andre artikler (se links længere nede).

Pas på hinanden!

Der er desværre ikke få (specielt piger) som får overskredet seksuelle grænser og bliver skadet fysisk og psykisk. De får svært ved at blive trygge i de relationer, de er i. Mange føler også, de er nødt til at yde seksuelt for at tilfredsstille deres kæreste. Pres ikke hinanden og lær hinanden at kende stille og roligt. Til sidst kan I bevæge jer ind på de meget følsomme områder – når I har etableret et gensidigt forpligtende forhold med klare rammer og grænser. Det er min erfaring, at sex er bedst her!

Hvis du har lyst til at læse noget mere specifikt om at holde længere tid under sex, så vil jeg anbefale den her: Vejen til god sex

Konklusion

Det er helt normalt at få orgasme hurtigt. Det er fedt, du bekymrer dig om at holde længere. Men pas på ikke at bevæge jer for hurtigt frem. Snak sammen om grænser og rammer for jeres relation før I begynder på det mest intime og svære. Sådan undgår i at såre hinanden unødigt og skaber grobund for et godt forhold – og seksuelt.

Jeg håber, jeg har svaret på det, du ønskede svar på. Hvis ikke eller hvis der dukker nye spørgsmål op, så skriv endelig igen. Jeg svarer meget gerne!

Mvh Jonas