Skal jeg blive kæreste med hende igen eller flirte med andre først?

Vis spørgsmål

Hej, jeg slog op med en pige for tre måneder siden. Vi var sammen i fem måneder. Vi nåede aldrig at blive kærester officielt, men vi lavede alle de ting, som man nu gør, og vi så kun hinanden.

Jeg slog op, fordi jeg ikke kunne finde de samme følelser, som hun havde for mig, så vi snakkede en del om det og endte med, at vi stoppede med at ses. Fordi jeg synes, hun fortjente bedre, at hun fandt en som var totalt vild med hende, og at jeg måske kunne finde en jeg blev helt vild med. Tanken om at være fastlåst skræmte mig også lidt, fordi jeg ikke har været i seng med så mange. Det skal lige siges, at jeg i forvejen ikke er ret påvirket af mine følelser, og det tager længere tid for mig at få følelser.

Har set hende til nogle fester efter og bliver mere og mere i tvivl, om det var det rigtige. Blev også lidt jaloux over meget små ting et par gange til de fester. Jeg savner hende, hun betyder meget for mig, har ikke været sammen med andre siden, tænker en del på hende, og vi havde det skønt sammen. Hun skriver og siger ofte, hun gerne vil være sammen igen, men er rædselslagen for at såre hende igen.

Hvis jeg går tilbage, vil jeg være næsten 100% sikker på, at det kan blive meget seriøst, og der ikke er andre jeg vil, men er i tvivl. Ved ikke, om jeg skal prøve at flirte med andre og se, hvordan det føles eller hvad (har ikke rigtig haft lyst til det), og hun har heller ikke været sammen med andre.

T, 19 år

SVAR:

Kære T

Vi kan ikke navigere ordentligt gennem livet, hvis det er følelserne, der skal styre os, men følelserne giver alligevel nogle anvisninger på, hvad vi har det godt og mindre godt med.

Du skriver, at du ikke er ret påvirket af dine følelser, og at det tager længere tid for dig at få følelser. Og da du var sammen med din tidligere kæreste, endte du med at slå op, fordi du ikke kunne finde de samme følelser, som hun gav udtryk for, at hun havde i forhold til dig.

Følelser kan være pejlemærker

Alligevel giver du nu udtryk for en del følelser, som måske kan være pejlemærker for dig. Her tænker jeg især på, at du føler savn, at pigen fylder meget i dine tanker, og at du føler jalousi, når du ser hende i situationer sammen med andre. For mig at se er de følelser et udtryk for, at du gerne vil være sammen med hende igen.

Men det kan måske være godt for dig at tænke lidt dybere over, hvad det er for følelser, du forestiller dig at skulle have, for at du kan gå tilbage til hende – uden at være bange for at såre hende igen.

Følelser påvirkes af indre og ydre faktorer

Vores følelsesliv påvirkes af mange faktorer. Fx personlighed, opvækst, køn og situation, ligesom ydre omstændigheder, som fx årstider, vejr, lugte m.m. kan spille ind. Nogle følelser ligger dybt i os og påvirker både tanker og handlinger, mens andre er flygtige og ændrer sig fra det ene øjeblik til det andet. Vi får derfor nemt problemer, hvis vi vil basere et parforhold på følelser – eller forventninger om specielle følelser.

Der handler det mere om at ønske at være sammen med, og om at have vilje til at gøre godt for den anden. At opleve at have noget til fælles, ønske at gøre noget sammen – og at opleve savn, når det ikke er muligt.

Hvis det er sådan, du har det i forhold til din tidligere kæreste, så vil jeg mene, at det er vigtigere end vilde og ubeskrivelige følelser. De kan måske komme (i større eller mindre grad), når I kommer nærmere hinanden. Men hvis du venter på dem, risikerer du, at pigen er væk den dag, det går op for dig, hvad du har mistet.

Du skriver, at du har overvejet, om du skal begynde at flirte med andre for at se, hvordan det føles, men det ville være at lege med en andens følelser. Når du ikke har haft lyst til det, er det vel også et tegn på, at du stadig føler tilknytning til din tidligere kæreste.

Tag initiativ

Jeg vil opfordre dig til at tale med hende. Fortæl hende, hvordan du har det. At du savner hende og ikke har lyst til at være sammen med andre. At du ikke ønsker at såre hende igen, men at hun betyder mere for dig, end du troede, da du slog op. Så må det være op til hende, om hun har lyst og mod til at prøve igen.

Jeg forstår ikke, hvordan I kunne være kærester i fem måneder, uden at det var officielt. Var det dig, som ønskede det sådan? Det er i hvert fald vigtigt for en pige at opleve, at kæresten vil være ved det over for andre – og vil vise det. Så det må du være indstillet på, hvis det skal kunne fungere fremover.

Du kan måske få noget ud af at læse et par artikler om forventninger til det at være kærester:
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Ridderen på den hvide hest

Jeg håber, at du må få klarhed over dine følelser – og dine ønsker.

Mange hilsner
Inge