Hvordan får jeg større selvværd og en kæreste?
Jeg er en ung mand på 20 år. Jeg skriver til jer for at få nogle råd med på vejen, der måske kan hjælpe på mit problem. Jeg er single og har været det hele mit liv. Gennem teenageårene har jeg egentlig haft det fint med det – det meste af tiden – fordi jeg har haft andre ting at se til og gå op i, og egentlig levet i en tryg forestilling om, at der nok skulle dukke en op på et tidspunkt.
I den seneste tid har jeg indset, at der er nogle ting omkring min egen person, som kan være en del af årsagen, eftersom de fleste af mine venner har fået kærester, og jeg stod tilbage på perronen. Hvis man ser på alt det overfladiske: hvordan jeg ser ud, hvad jeg laver i min hverdag osv., er der ikke noget at sætte en finger på. Jeg er ambitiøs, brænder for det jeg laver og ved, hvad jeg vil med mit liv, hvilket jeg er stolt af.
Man skulle tro, at den type ikke havde nogen problemer med at tiltrække en partner, men det er ikke helt tilfældet. I hvert fald ikke for mig. Jeg har svært ved at kommunikere med det modsatte køn på en måde, der signalerer, at jeg er interesseret i andet end venskab. Min generthed gør, at jeg enten kommer til at fremstå fjern og afvisende eller – når jeg får taget mod til mig – pleasende og lidt for venlig.
Jeg føler mig utilstrækkelig overfor piger, men har svært ved at forstå den følelse, når resten af mit liv kører på skinner, og jeg har så meget, jeg gerne vil give. Det er en manglende selvrespekt eller selvværdsfølelse, men hvordan får jeg den bygget op?
M, 20 år

SVAR:
Kære M
Mange tak for dit brev. Vi håber du kan bruge vores svar.
Det er meget flot af dig, at du tør se indad, når du gerne vil have en kæreste, men ikke har en endnu.
Du er helt almindelig
Husk, det er HELT almindeligt, at det er vanskeligt med piger og kærester. Det er ikke nemt at vise, hvad man føler. Og det er ikke nemt at finde ud af, om den anden misforstår det, man gerne vil vise. Der er mange både piger og drenge, der synes, det er svært at tale med en af det andet køn.
Du beskriver dig selv som en, der i det ydre har styr på tingene. Måske der går en pige rundt og ikke tør sige noget til dig, fordi hun tænker, at du ikke er interesseret?
Det er ok bare at prøve
Husk, at det er i orden, man prøver sig lidt frem. Hvis der er en pige, du synes virker sød, så tal med hende. Tjek ud, om I går op i det samme. Tænk ikke så meget på, hvad pigen tænker, for det kan du jo ikke ændre på. Så tal om det, du synes er spændende, og lyt til, hvad hun synes er spændende. Hvis du bliver ved med at synes, hun er sjov at tale med, så synes hun nok det samme om dig.
Fortæl hvad du føler
Det er OK at sige – og ikke kun prøve at vise – at man kan lide den anden. Du kunne sige: “Jeg vil gerne lære dig bedre at kende” eller “Jeg synes, du er ekstra sød” eller “Jeg synes, vi er rigtig gode venner” eller “Du er aldrig kedelig at tale med.” Tal ud fra, hvad du føler og tænker. Siger hun ikke noget, må du gerne spørge til, hvad hun tænker. Det er jo altid med risiko for et nej, men det giver også mulighed for et ja. Snak med pigerne. Du skal nok finde en sød pige.
Og hvis du har mod på det, så tag en snak med dine drengevenner. De kan måske give dig råd, eller også opdager du, at de måske har det på samme måde?!
Læs mere i vores artikler Kærlighed og forelskelse og Dating.
Kh Stefan og Maria