Hvordan bliver jeg klar til et nyt forhold efter psykisk og fysisk vold?
Hej Adam og Eva
Jeg står med et problem, jeg håber I kan hjælpe mig med.
Jeg kommer fra et forhold med psykisk vold, utroskab og løgn. Nogle gange brugte han også fysisk vold mod mig. Til sidst var jeg så bange for ham, at jeg ikke en gang kunne holde ham i hånden, uden jeg var ved at græde. Han tog også stoffer i de sidste par år af vores forhold. Vi var sammen i 3½ år, og det er omkring et år siden, vi gik fra hinanden.
Når en fyr rører ved mig eller nusser mig eller bare holder mig i hånden, får jeg det vildt dårligt og kan ikke have det i min krop. Jeg synes, det er super hårdt, fordi jeg nu har mødt en super sød fyr. Men kan ikke få mig selv til at åbne mig, for hvad nu, hvis det sker igen.
Den fortabte pige, 19 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære Fortabte Pige
Først og fremmest tak, fordi du ærligt og åbent deler dit liv og dine barske erfaringer. Jeg tror, det er vigtigt, at man taler om livet, også når det gør ondt. Det er flot, at du tør fortælle – også om uhensigtsmæssige forhold. Jeg tænker, der er flere andre, der kan genkende det, men kan have svært ved at sætte ord på, så tak, at du går foran og deler frimodigt.
Når jeg læser din besked, forstår jeg den sådan: Du har mødt en sød fyr, som du gerne vil tættere på, men det er svært, da du har nogle hårde erfaringer med dig. Du har erfaringer med psykisk og fysisk vold fra et tidligere forhold, hvor du har følt dig trådt på og er blevet bange. Det, frygter du, skal ske igen, hvorfor det er svært at lukke en ny fyr ind i dit liv.
Jeg kan ikke give dig et endegyldigt svar på, hvad du skal gøre, men jeg håber, mine input kan hjælpe dig til at finde lidt ro midt i det svære.
SPØRG FRIMODIGT OM ET LYTTENDE ØRE
Det rører mig dybt at læse om dine oplevelser. Jeg er ked af, at du har skullet igennem så svære ting. Det fortjener ingen. Det er forståeligt, hvis det er svært at tale om, men det er nu alligevel dét, jeg vil opmuntre dig til. Der er noget befriende og på sigt helende i at dele sin historie med andre – gerne flere gange.
Jeg anbefaler derfor, at du trodser eventuelle tanker om at blive dømt eller ikke være god nok (hvilket du allerede har gjort ved at skrive her!) og beder din veninde, mor eller måske en præst om hjælp i form af et lyttende øre. Fortæl nogle mennesker, du har tillid til, hvordan du har oplevet relationen til din ekskæreste og få sat ord på det hele igen og igen. På denne måde kommer oplevelsen ud af kroppen (på sigt) og på afstand og bliver muligvis mere afsluttet.
Læs evt. også artiklen Når fortiden gør ondt.
VÆR ÆRLIG OVER FOR DIN NYE FYR
Når du har talt din historie igennem i trygge rammer og med mennesker, du har tillid til, vil du forhåbentlig opleve en større sikkerhed i, at oplevelserne er en del af din bagage – men ikke definerende for, hvem du er. For du er ikke “pigen, der bliver udsat for barske ting”, men “en pige, der har oplevet noget ubehageligt”. Du er så meget mere end dine erfaringer! Du er værdifuld og værd at passe godt på.
Derfor kan du også inddrage din nye fyr i din historie, så han kender din baggrund og dine erfaringer – og samtidig ved, hvad du kan frygte ved at lære ham bedre at kende. Når du har fortalt ham din historie, kan I sammen snakke om, hvordan I finder en fælles vej uden om situationer, der kan skabe ubehag hos dig.
TAL KÆRLIGHED TIL HINANDEN
En fælles vej kan være at blive bevidst om “De fem kærlighedssprog”. Det er en bog, skrevet af Gary Chapman, der beskriver fem måder at udtrykke og modtage kærlighed: Anerkendelse, fysisk berøring, gaver, tjenester for hinanden og det at bruge tid sammen. Ud fra disse sprog kan I finde alternative måder at vise kærlighed på overfor hinanden, hvis fysisk berøring særligt skaber ubehag for dig lige nu. Husk at passe på dig selv og hinanden i jeres nye relation.
Læs evt. mere i artiklen Kærlighed i praksis.
TANKER SKABER FØLELSER
Hvis I øver jer i at tale hinandens kærlighedssprog, tror jeg, at de første tanker/bekymringer falder til ro. Det er nemlig godt at sætte ord på sine tanker.
Tanker er tæt forbundet med følelser. Hvis du fx hele tiden tænker, du er bange, vil du følelsesmæssigt mærke, at du bliver bange. Dermed kan mange bekymringer skabe en overproduktion af følelser – i dit tilfælde formentlig frygt. Ved hele tiden at tænke bange tanker, bliver man faktisk mere og mere bange.
Derfor skal du prøve at få styr på dine tanker. Skriv dem ned og undersøg dem. Hvis tanken er urealistisk, skal du finde et realistisk alternativ, som du kan bruge i stedet. Det vil mindske din bekymring! Lad din fyr være en del af denne proces, så han kan fortælle dig og forklare, at din historie ikke behøver gentage sig. Denne metode kaldes kognitiv omstrukturering eller realistisk tænkning og er et af redskaberne, der bruges i kognitiv adfærdsterapi.
Jeg håber, du kan bruge mine input. Ellers skriver du bare igen.
De bedste hilsner og ønsker om alt godt.
Anna