Hvem af de to piger skal jeg satse på?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg har i mange år haft et dybt ønske om at stifte familie en dag; det har altid været vigtigere for mig end karriere og økonomi.

Gennem gymnasieårene var jeg forelsket i en pige, som desværre ikke gengældte mine følelser, da jeg talte med hende. Kort tid efter rejste jeg til udlandet på bibelskole. Efter en del måneder på bibelskole begyndte jeg at snakke godt med en udenlandsk pige, og hun var forelsket i mig, mens jeg også havde lagt mærke til hende.

Da jeg tog hjem, mødte jeg den første pige igen, og hun havde nu fået nogle følelser for mig. Jeg gik muligvis i en form for panik, men som ugerne gik, blev jeg i tvivl. Jeg talte med mine forældre og endte med at beslutte mig for, at den første pige burde være hende, jeg ville være sammen med. Vi forlod dog hinanden som venner, for hun skulle rejse, og jeg skulle tilbage til bibelskolen i endnu et år. Og det ville være besværligt at starte et forhold på den basis. Derfor venter vi, til vi ses til jul og finder måske ud af, hvad der skal ske derfra.

Nu har jeg været tilbage på bibelskolen i noget tid. Her er pige to også, og det er svært, at vores forhold til hinanden er så anderledes nu. Jeg måtte fortælle hende over telefonen, at jeg syntes, vi skulle komme tilbage hertil bare som venner, men siden har vi ikke talt om det. Jeg taler ikke så meget med pige et, fordi hun også er i udlandet og har travlt med hendes volontøropgave.

I dag hev en af mine tætte venner herovre fat i mig og spurgte, om jeg var begyndt at tvivle på min beslutning, eftersom jeg tilbragte meget tid med pige to, og det gav mig også en skyldfølelse overfor hende. Jeg bliver meget let nervøs og har derfor let og elegant undgået en direkte konfrontation, også fordi jeg ikke er sikker på, om ærlighed sårer hende mere, end det gavner.

Og jeg må indrømme, at jeg er i tvivl om, hvem af dem det skal være. For på den ene side tror jeg, den første pige og jeg er bedst for hinanden. Men på den anden side har pige to nogle træk, som jeg tror hjælper mig meget følelsesmæssigt. Og hvis den første pige til jul tænker, at det slet ikke skal være os, så tror jeg umiddelbart, det ville være fair at se, om det kunne blive til noget mellem pige to og jeg – eller hvad?

Nu er jeg meget i tvivl om, hvad jeg kan gøre! Kan I mon hjælpe? Og vil I mon bede for de to og de mange tanker, der farer rundt?

Den 20-årige mand

(forkortet af red.)

SVAR:

Hej 20-årige mand

Tak, fordi du er så modig, at du vil dele dine tanker. Din situation er ikke rar at stå i, og jeg håber på at kunne give dig nogle ord med på vejen.

Faktisk har jeg stået i en lignende situation, da jeg gik på efterskole, så jeg kan sagtens sætte mig ind i det, selvom det er noget tid siden nu.

Tryg familie

Jeg får indtryk af, at du har et godt forhold til dine forældre, når du fortæller, at du har snakket med dem om situationen. De kender dig rigtig godt og ønsker dig det bedste. De kan måske hjælpe med at se det fra nogle andre sider, end du selv kan. Det er en stor gave at have sådan en tryg familie.

Du må i denne proces også huske på, at det er dig selv, du skal lytte til, og hvad der føles og virker mest rigtigt.

Pigen på bibelskolen

Ofte kan andre omkring en se nogle signaler, man ikke altid selv er klar over, man sender. Når du skriver, at din ven har hevet fat i dig og spurgt ind til den tid, du bruger med pigen på bibelskolen, tænker jeg, det er en god idé at fortælle hende, at du er blevet konfronteret med det.

Du kan spørge hende, hvordan hun har opfattet det og samtidig fortælle, at du stadig står ved det, du sagde tidligere. I kan jo sagtens bruge tid sammen, hvis I har samme forventninger.

Du har måske allerede valgt

Jeg hæfter mig ved din sætning: “Og hvis den første pige til jul tænker, at det slet ikke skal være os, så tror jeg umiddelbart det ville være fair at se, om det kunne blive til noget mellem pige to og jeg – eller hvad?” For mig lyder det, som om du har taget din beslutning om, hvem du helst vil være sammen med – og det er pige et.

Konkrete ideer

Jeg har lige deltaget i et bryllup, hvor bruden fortalte, at hun havde lavet en for-og- imod-liste over, om hun skulle giftes med hendes mand. Det kan være godt at visualisere det for sig selv på den måde, så alle overvejelserne ikke bare foregår oppe i hovedet.

Som du selv er inde på, er det også godt og trygt at have Gud med på rejsen. Du kan bede ham om hjælp til at træffe beslutningerne, og at der må komme ro i dit hoved.

Måske kan du hente flere input i vores tema Hvordan finder jeg den rigtige?

Al held og lykke fremover.

Kh Louise