Hvad skal jeg snakke med ham om????

Vis spørgsmål

Hej adamogeva. Jeg er blevet kærester, og han er vildt sød og lækker og meget meget meget mere.

Men jeg har lige et problem.

Jeg er meget genert, og jeg ved ikke, hvad jeg skal snakke med ham om.

Vvy, 16 år

SVAR:

Hej Vvy.

Det lyder da dejligt for dig, at du er blevet kæreste med én. Jeg formoder, at det er ganske nyt, og i stadig er i "opstartsfasen", hvis jeg ellers kan kalde det sådan. Du har i hvert fald store forventninger/tanker om ham. Det er så alle hans herligheder, du skal til at afdække/pakke ud. Hvordan gøre det? De helt centrale redskaber til det er: Samtale - samvær - åbenhed - ærlighed - lytte, lytte, og det skal I begge.

Samtale

Du skriver, du er genert, det er også okay, men hvis du føler dig tryg med ham, tror jeg også, du vil komme til at slappe af og få lyst til at snakke.

I kunne måske prøve på skift at stille hinanden spørgsmål, der handler om, hvilke holdning I hver især har til nogle af de store spørgsmål i livet, som betyder noget for jer. Hvilke spørgsmål det kan være, kan I begge tænke over. Det kan være, at I bare skal begynde med få spørgsmål i første omgang, for måske fører det til længere samtaler, og måske er I ikke helt enige. Det vil betyde, at I kommer til at lære hinanden bedre at kende.

Samvær

Jeg skrev samvær, og en måde at ha´ hyggesamvær på, kunne være forskellige former for spil, og det er ikke lige vendespil el. lign. jeg tænker på. Når man spiller, kan man også få snakket om andre ting samtidig med at fokus er flyttet lidt, hvis det er nemmere, når du er genert. Spil giver mulighed for at konkurrere, grine, joke, drille hinanden lidt m.m.

I skal sørge for at få nogle oplevelser sammen og lave noget sammen

At sidde på en badebro/havnemole, evt. med bare fødder, er også en god oplevelse og et godt "snakkested" med fokus lidt flyttet. Det kan også være en bænk på torvet, hvor I kan studere mennesker, eller hvad der nu er oplagt for jer.

Forskellige forslag

Nu kender jeg slet ikke til, hvordan I er, og hvilke muligheder, der er, hvor I bor. Men prøv selv at tænke efter, hvad der kunne være et hygge-sted for jer. Jeg vil også foreslå jer, at I sørger for at være sammen i et lidt mere offentligt rum, hvor I er sammen med andre mennesker, inden I lukker jer ”inde sammen”. Lav noget sammen med jeres venner. Tag det helt roligt, og giv god tid til at lære hinanden at kende. Tryghed og tillid bygges op lige så stille og roligt, og jeg tror, det er dét, som skal løse op for din generthed.

Måske du kan ha´ glæde af dette link.

Hvad kan vi lave sammen som kærester?

De bedste ønsker for jer, Jytte