Hvad siger Bibelen om at være offentligt nøgen?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en mand på 32 år, single og far til en pige på 10 år, som bor hos hendes mor. Jeg er blevet tilbudt at være med i et tv-program, hvor jeg skal være helt nøgen. Dertil arbejder jeg engang imellem som croquismodel.

Jeg er troende kristen, men jeg er lidt i tvivl, om det er i strid med Bibelens foreskrifter at være offentligt nøgen, sådan som jeg jo er til croquissessioner. I det kommende tv-program er det hele landet, som kommer til at se mig nøgen. Personligt har jeg det fint med det, men hvad siger Bibelen?

Min datter ved ikke, at jeg er croquismodel, men jeg vil ikke have problemer med at fortælle hende det, da jeg synes, det er 100 % sobert og ikke seksuelt overhovedet.

Jeg gentager lige mit spørgsmål: Hvad siger Bibelen om at være offentligt nøgen?

M, 32

SVAR:

Kære M

Tak for din henvendelse.

At være nøgen på et offentligt sted vil altid være noget særligt. At være nøgen – frem for at have tøj på – vil altid afføde en reaktion hos andre, selvom de måske ikke kommenterer det med ord eller på anden måde lader sig mærke med det. Nogle vil synes, det er spændende. Andre vil synes, det er udfordrende, og atter andre vil synes, det er seksuelt pirrende. Det er et vilkår, som vi ikke kan ændre.

Adam og Eva var nøgne

På de første sider i Bibelen er det beskrevet, hvordan Gud skabte mennesket, dvs. manden og kvinden. Først skabte Gud Adam og placerede ham i Edens Have. Herefter skabte Gud Eva og satte hende ved Adams side. Adam og Eva var nøgne, og det var naturligt for dem. Bibelen beskriver, hvordan Gud så på det, han havde skabt og kunne se, hvor godt det var.
Herefter beskrives, hvordan Adam og Eva var ulydige mod Gud. Gud havde sagt til dem, at de måtte spise af frugten af alle træerne i Edens Have – på nær ét. Men slangen overtalte Eva til at spise af lige præcis dét træ – og derefter gjorde Adam det samme. En af konsekvenserne af deres ulydighed mod Gud var, at de nu så, de var nøgne. Derfor syede de figenblade sammen og bandt dem om livet.

Men så tog de tøj på

De fulde konsekvenser af Adam og Evas ulydighed mod Gud er et mysterium, som vi ikke kan gennemskue. Det, som er interessant i denne sammenhæng er, at vi – ud fra Bibelens beskrivelse – kan se, at der skete en markant ændring i Adam og Evas syn på det at være nøgne. Derfor lavede de noget primitivt tøj med det formål at skjule deres nøgenhed overfor hinanden.
Beretningen i Bibelen giver ikke udtryk for, at deres seksualitet eller det, at de var nøgne, i sig selv blev til noget syndigt eller forkert som følge af Adam og Evas ulydighed. Men de fik et andet forhold til det at være nøgne. Det var ikke mere naturligt for dem. Derfor skjulte de deres nøgenhed. Denne ændring i menneskets forhold til vores seksualitet og til nøgenhed er et vilkår, som vi ikke kan ændre. Det må vi derfor indrette os efter.

Nudistlejre og nøgenbadning

I tidens løb er der mange, som har forsøgt at lade, som om denne ændring i vores forhold til nøgenhed ikke er sket. Specielt i 1960’erne og -70’erne var der grupperinger, som afholdt festivaller og lignende, hvor man gik nøgne rundt imellem hinanden – hvis vejrforholdene ellers tillod det. Man mente, det var ganske naturligt.
Nøgenbadning er et andet eksempel. På det område har myndighederne valgt at regulere, så nøgenbadning kun må praktiseres på bestemte badestrande. Begrundelsen er bl.a., at nøgenbadning kan virke stødende på nogle.

Nøgenhed er noget særligt

Vi kan lade, som om nøgenhed ikke er noget særligt. Vi kan lade, som om det er ganske naturligt at være nøgen på offentlige steder. Men vi kan – hvor gerne vi end vil det – ikke eliminere den ændring, der siden Adam og Evas oplevelser er sket i menneskets forhold til det at være nøgen. Derfor er det at være nøgen noget særligt. Præcis derfor er nøgenhed spændende, udfordrende og seksuelt pirrende. Derfor ved tv-kanalerne, at det er noget specielt, når de beder folk om at optræde nøgne i deres programmer. De har et begrundet håb om, at det trækker seere til deres kanal.

Hvad siger Bibelen?

Du spørger, hvad Bibelen siger om at være offentlig nøgen, og du beskriver baggrunden for dine egne overvejelser. Bibelen udtaler sig ikke konkret om det at være offentlig nøgen. Men det betyder ikke, at Bibelen ikke har noget at sige i den sammenhæng. Det har jeg forsøgt at beskrive ovenfor.
For mig at se er der stor forskel på at arbejde som croquismodel og at optræde nøgen i et tv-program. I det første tilfælde er det i forhold til en afgrænset gruppe mennesker, du er nøgen, og du er det med det formål, at de, der tegner eller maler dig på deres lærred, skal øve sig i at tegne og male menneskekroppen. I tv-programmet vil du i princippet være nøgen for hele verden – med hvilket formål?

Hensynet til din datter

Du nævner, at du har en datter på 10 år. Selv om hun ikke nødvendigvis ser tv-programmet, hvor du har muligheden for at optræde nøgen, vil hun helt sikkert få kommentarer fra nogle af hendes venner om, at de har set hendes far uden tøj på i fjernsynet. Jeg kender ikke din datter og ved derfor ikke, hvordan hun vil have det med det. Men jeg kan ikke forestille mig, hun vil synes om det. At du synes, det er 100 % sobert, er ikke nogen garanti for, at hun vil synes om det. Hvad tænker du selv om det?

Overvejelser

Overvej eventuelt at spørge din datter, hvad hun vil synes om, at du kom i fjernsynet uden tøj på. Måske vil hendes reaktion give dig et vink med en vognstang om, hvad du bør gøre, hvis du ønsker at vise hensyn til din datter. Hvis du vælger at medvirke i tv-programmet, er det under alle omstændigheder vigtigt, at du fortæller hende om det, før programmet bliver vist, så hendes venners kommentarer og reaktioner ikke pludselig kommer som en overraskelse for hende.

Jeg vil opfordre dig til at give dig selv et ærligt og gennemtænkt svar på, hvorfor du har lyst til at optræde nøgen i et tv-program.

Måske kan du få inspiration til dine overvejelser ved at læse svaret på et lignende spørgsmål: Er det i orden at være croquismodel som kristen?

Flemming H. Møller