Hvad kan man skrive til en pige, man er forelsket i?
Hej Adamogeva
Jeg er en 16-årig dreng, som er blevet forelsket i en pige, som jeg går til teater med. Mig og pigen, som jeg er forelsket i, skriver meget sammen på facebook, og vi snakker også meget sammen, når vi er til teater sammen.
Men problemet er, at jeg ikke ved, hvordan jeg flirter med hende, både når vi skriver sammen, og når vi snakker sammen. Jeg håber virkelig, at I kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Den forelskede dreng, 16 år

SVAR:
Kære "forelskede dreng”
Tak for dit spørgsmål. Hvordan flirter man med en god ven, når man er forelsket – godt spørgsmål!
Hvad er flirt?
Først er det måske en hjælp, hvis vi lige kigger lidt på, hvad flirt egentlig er. Her på AdamogEva har vi et leksikon, det kan du slå op i her: Flirt.
Denne definition af flirt er, at man lægger op til noget seksuelt. Jeg tænker ikke, det er det, du mener med dit spørgsmål. Jeg forestiller mig, du tænker noget i stil med: Hvordan kan jeg vise hende, at jeg er forelsket og interesseret i at være kæreste med hende og på samme tid finde ud af, om hun også er interesseret i mig? Du vil helst finde ud af det uden at risikere for meget af dig selv.
Pas på dit venskab
Det lyder, som om du har en rigtig god ven. Inden du arbejder på at blive mere end gode venner med hende, synes jeg lige, du skal overveje, om du selv er klar til, at I skal være kærester. Måske kan denne artikel være en hjælp: Et trin ad gangen er det mest sikre
Når man først har været kærester, kan det godt være svært at vende tilbage til at være gode venner igen, hvis det går over. Overvej lige en ekstra gang, om det er en risiko, du ønsker at tage.
Vær dig selv – og vær fantasifuld
Du fortæller, at I snakker rigtig meget sammen i forvejen, når I går til teater. Måske overvejer du, hvordan du viser hende, at du er interesseret i mere end at være venner, uden at det bliver pinligt, eller at hun trækker sig fra dig, fordi hun synes, det er ubehageligt?
Mit råd til dig er, at du først og fremmest bare skal være dig selv sammen med hende. Vis hende alle dine bedste sider uden at spille skuespil. Snak mindre om dig selv og spørg mere til hende. Skab øjenkontakt, vær høflig og hjælpsom og giv hende komplimenter. Ikke kun på skrift, men tag mod til dig og gør det, når I er sammen. Få hende til at føle sig som noget specielt.
Du skal også turde risikere lidt. De fleste piger kan godt lide drenge, som tager lidt initiativ. Du kan overveje at invitere hende ud til noget, du ved, hun kan lide. Når I er sammen om en hyggelig eller sjov aktivitet, lærer du hende bedre at kende og kan samtidig finde ud af, om du stadig har lyst til at være kæreste med hende.
Læg mærke til hendes signaler
Husk at lægge mærke til, hvordan hun oplever de ting, du gør. Er hun glad for din ekstra opmærksomhed, eller virker det, som om hun synes, det er for meget? Gengælder hun din ekstra opmærksomhed, eller trækker hun sig?
Det kan være, du på et tidspunkt bliver nødt til for din egen skyld at få snakket med hende om det.
Flirt (i den betydning du selv lægger op til) er sjovt, bekræftende og dejligt, men det er også lidt vanskeligt, fordi vi kan lægge forskelligt i det. Det kan jo være, at hun flirter tilbage, fordi hun synes, det er rart og sjovt, men uden at hun synes, I skal være kærester. Så på et tidspunkt bliver du nok nødt til, hvis du vil mere med det, at fortælle hende om dine følelser for hende. Det kommer du ikke uden om. Her er en artikel mere, som du måske også kan få hjælp af: Flirt - den vilde jagt efter en kæreste.
Du kan også overveje at tale med en, som er ældre end dig, og som kender dig bedre og kan vejlede dig mere præcist ind i din situation.
Venlig hilsen
Benjamin