Hvad kan det være for en lille og øm kugle, jeg har ved anus?

Vis spørgsmål

Hejsa

Jeg lagde mærke til, sidst jeg tørrede mig, at der var noget, der gjorde ondt. Kunne mærke en lille kugle og se, at det måske var en rift, der havde vokset sig større.

Det er ved at være nogle dage siden, jeg barberede mig der, så kan det have noget med det at gøre, og at det bare er hævet?

Kvinde, 19 år

SVAR:

Hej J

Der er flere muligheder, og ingen af dem kan med sikkerhed afgøres via en brevkasse.

Som du nævner, kan det være hævelse/irritation efter intimbarbering. Vi har nogle svar til andre, som du måske kan få noget ud af at læse:
Kan det være en bums, jeg har ved bikinilinjen?
Tips og tricks til mandlig hygiejne og intimbarbering (kan også bruges af kvinder ;)

Det kan også være en hæmoride.

Hvis “kuglen” bliver større og gør ondt, kan der også være tale om en byld – altså en infektion i området.

Hvis “kuglen” forsvinder af sig selv, har det nok bare været noget irritation, og så skal der ikke gøres noget.

Hvis den bliver ved med at være der, skal du et smut forbi din praktiserende læge for at få afgjort, hvad det er.

Mvh Boje Ehmsen