Hvad er normalvægt for en pige på 14 år?
Hej, jeg er i en behandling med spiseforstyrrelse, og nu skal jeg tage på, jeg har ikke svært ved at spise fedt og alt sådan noget ...
Jeg har ikke rigtig så mange tanker om mad og alt sådan noget med, at jeg gerne vil tabe mig, men er bange for, at jeg tager for meget på og bliver tyk ... Så hvordan er en normal vægt for en pige på 14 år, der ikke vil være tyk eller stor?

SVAR:
Hej pige
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er rigtig godt at få sat ord på det, der fylder.
Det er rigtig godt, at du er kommet i behandling for din spiseforstyrrelse. Det er også rigtig godt, at du ikke er bange for at spise fedt, og at du ikke er så fokuseret på det med mad osv.
Ikke så meget nyt
Jeg ved ikke, hvilken slags behandling du er i for din spiseforstyrrelse, men jeg er sikker på, at de der hjælper dig med din spiseforstyrrelse har en masse gode råd til, hvad du kan gøre. Derfor tror jeg ikke, jeg har så meget at sige, som du ikke har hørt før. Det, der er vigtigt, er at du forsøger at tænke så lidt på spiseforstyrrelsen som muligt, og at du slet ikke behøver at være bange for at blive for tyk.
Almindelig god mad
Du skal bare spise almindelig god mad, som du bliver mæt og tilpas af, så du både får kød, kulhydrater (brød, ris/pasta), frugt og grøntsager
Stol på andre
Det er vigtigt, at du stoler på dem der hjælper dig og tænker, at de ønsker at hjælpe dig til at blive fri for din spiseforstyrrelse, så du i fremtiden ikke behøver at tænke så meget på vægt og mad, men bare kan spise, når du er sulten. Det er rigtig vigtigt, at du også lærer dig selv bedre at kende, så du reelt set kan mærke, om du er sulten eller mæt, og hvor meget det er rimeligt at spise for at holde en god vægt.
Det er måske lige det, der er svært for dig nu, hvor du spiser for lidt og er bange for at blive tyk.
Jeg håber, du snart får det bedre.
Kærlig hilsen
Marianne