Hvad er det jeg kan mærke bag livmoderhalsen?
Hejsa. Jeg er begyndt og mærke mig selv indeni og har gjort det de sidste 2 måneder i hvertfald, da jeg har meget uregelmæssige menstruationer.
Men i dag var der noget, som ikke plejer og være der, da jeg kørte min finger omme bag ved livmoderhalsen (mod ryggen) også helt oppe kunne jeg mærke noget, som lå der (rundt-agtigt), men det var ikke i selve skeden. Håber du har et svar på, hvad det er, og svare hurtigst muligt :)
MVH G, 20 år

SVAR:
Kære G
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, hvis det gør dig urolig at mærke noget, der ikke plejer at være der. Jeg kan ikke med sikkerhed sige, hvad det er, du har mærket, men her kommer mit svar alligevel.
Noget rundt
Du beskriver at det, du mærkede (stadig mærker?) ligger helt omme bag livmoderhalsen og ikke inde i selve skeden. Det er, som skrevet ikke muligt for mig med sikkerhed at sige, hvad der er tale om. I så fald skulle jeg bruge lidt flere oplysninger. Fx om det mærkes hårdt eller blødt? Er det forsvundet igen? Bliver det ved at mærkes på samme måde? Blødning? Smerter? Derfor vil jeg også anbefale dig at gå til din egen læge, hvis du fortsat mærker noget, som du ikke er tryg ved.
Omme bag ved din skede ligger din endetarm, og det kan være, at du fra skeden kan have mærket nogle lidt hårde klumper i endetarmen, hvis du fx har været forstoppet. Hvis det er det, skulle det forsvinde igen, når du får tømt ud i endetarmen.
Men hvis det var mig, der havde mærket noget, jeg ikke var helt sikker på, ville jeg få en tid hos min læge. Så det vil jeg altså også anbefale dig!
Uregelmæssige menstruationer
Og så undrer jeg mig lidt over din beskrivelse; at du mærker dig selv indeni pga. uregelmæssige menstruationer. Hvad forventer du mon at kunne mærke? Er det fordi, du er bange for at være gravid? Det er meget svært at mærke indvendigt. Så i det tilfælde vil jeg også anbefale dig et besøg hos lægen eller en graviditetstest. Og hvis du simpelthen er usikker på, om der er noget galt pga. de uregelmæssige menstruationer, synes jeg også, du skal snakke med din læge. Hun vil kunne spørge dig til alle de relevante ting.
Jeg ville ønske, at jeg kunne give dig et mere konkret svar. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.
Kh Anna