Hjælp! Drengene i min klasse opfører sig KLAMT!

Vis spørgsmål

Jeg er en pige på 14 år, og jeg går i 8. klasse. Lige siden sommerferien har drengene fra min klasse opført sig meget ulækkert. Ikke dem alle, men en del. De står under trappen og kigger op under pigernes kjoler/nederdele, når det er varmt.

De fortæller os (pigerne), at de har haft seksuelle drømme med os indblandet (ofte ALT for detaljeret). Drengene snakker også om, at de ville voldtage os, hvis det ikke var ulovligt.

De fortæller, hvad vi (pigerne) “gjorde” ved dem i deres drømme/tanker/fantasi. Jeg finder det YDERST frastødende.

Tit prøver de at “røre” (i brystregionen) os også uden tilladelse. Drengene råber også ofte “TITTIES!” eller “THAT ASS!” efter os, eller når vi går ind i klassen.

De krammer os (meget) og løfter os op (især lave piger som mig). Det er meget ubehageligt.

Lærerne ved det godt, men de gør ingenting ved det. HJÆLP!

Pige, 14 år

SVAR:

Kære pige

Jeg er bange for, at det, du beskriver, ikke kun findes på jeres skole. Men hvor er det godt, du skriver til os, for det er på INGEN måde i orden, hvad drengene har gang i!

Fokus på sex

Drenge er ikke en laverestående dyrerace, som kun har sex i hovedet, men nogle gange kan man som pige næsten opleve det sådan. Det er der fysiske årsager til, men det tiltagende fokus på sex har ikke gjort det bedre. En undersøgelse, som AdamogEva.dk i 2016 gennemførte blandt børn og unge fra kristne sammenhænge viste, at omkring 50 % af drengene begyndte at se porno, da de var 12-14 år. I dag og i andre sammenhænge er tallet højere.

Det er naturligt, at tanker om sex får plads i puberteten, men den nemme mulighed for at se porno har i høj grad påvirket børns og unges forhold til både deres eget og det andet køn.

Voksne har svært ved at tale med børn om sex

Når både forældre og lærere samtidig ofte viger tilbage for at tale med børn og unge om det, vokser tendensen til et usundt og urealistisk forhold til alt det, der har med det seksuelle at gøre. Og hvor er det trist, når det, som kan være så fint og godt mellem to mennesker, der elsker hinanden, bliver til præstationer, chikane og krænkelser.

Forældre og skole skal involveres

Jeg ved ikke, om du og de andre piger har forsøgt at fortælle drengene, hvad I mener om deres opførsel. Men jeg mener virkelig, at det, som du og de andre piger bliver udsat for, er grænseoverskridende og krænkende og noget, som skolen skal og bør forholde sig til og handle på. Og I piger skal ikke finde jer i den behandling.

Drengenes forældre skal underrettes og have besked på at tale med drengene om sex og porno og om, at deres opførsel skal ændres, og lærerne skal undervise om pornoens urealistiske og skadelige billeder. Der skal sættes grænser for, hvad det er i orden at sige og gøre, og der skal skrides ind, når grænserne overskrides.

Jeg vil kraftigt opfordre dig til at tale med dine forældre om problemerne, så det er dem, der kontakter skolens ledelse. Skoleledelsen har ansvar for at tage det op med drengenes forældre og lærerne.

Drenge i puberteten

Der kunne skrives meget mere om drenge og sex, og du kan finde rigtig meget godt og relevant på AdamogEva.dk. Her vil jeg bare henvise til svaret Har lyst til sex med de fleste piger – har de også? og artiklen Fra dreng til mand. Her kan du læse mere om, hvad der foregår i drengehoveder og -kroppe i 14-årsalderen.

Jeg håber for dig, at der er voksne, som vil tage hånd om dig og situationen. Og husk, at de kun kan gøre noget ved det, hvis du fortæller dem om det.

Mange hilsner
Inge