Har jeg en form for spiseforstyrrelse?

Vis spørgsmål

Kære brevkasse

Jeg er en pige, der lige er fyldt 14, jeg er 165 cm høj og vejer 43 kilo.

Jeg har altid været kræsen og tynd. Jeg tager stort set ikke på i vægt og spiser aldrig rigtig madpakke i skolen. Jeg er meget utilfreds med min vægt (generelt min krop) og prøver på ikke at spise. Jeg får morgenmad cirka tre gange om ugen, men spiser tit aftensmad og slik som erstatning for andre måltider.

Jeg er som sagt kræsen, men nogle gange selvom jeg er sulten og godt kan lide det, jeg spiser, så får jeg kvalme, når jeg prøver på at spise det, som om jeg skal kaste op. Dog er det aldrig sket, at jeg har kastet op. Jeg vil også helst spise så lidt som muligt, men på den anden side er jeg bange for ikke at udvikle mig, blive højere osv., hvis ikke jeg spiser nok proteiner.

Noget andet besynderligt er også, at jeg nogle gange kan have spist en bolle til morgen og så føle mig mæt resten af dagen. Det gælder også slik osv.

Jeg forstår det ikke. Er der noget galt? Håber I kan hjælpe.

Mvh M, 14 år

SVAR:

Hej M

Jeg kan forstå, du er bekymret for dine spisevaner. Du er bange for ikke at få nok proteiner, så du kan udvikle dig og blive højere. Du er 165 cm høj og vejer 43 kilo (det giver et BMI på 15,8), men er generelt utilfreds med din krop og prøver at spise mindre. Som jeg forstår det, vil du gerne veje mindre. Du spørger, om der er noget galt.

Jeg vil først forklare, hvad der kan ske, hvis du ikke spiser nok. Derefter vil jeg forklare, hvad jeg tror, der er galt. Til sidst vil jeg fortælle, hvad jeg synes, du skal gøre.

Hvad sker der, når du ikke spiser nok?

Mad er den energi, kroppen har brug for. Uden mad virker kroppen ikke ordentligt. Hvis du ikke spiser nok, vil det første du lægger mærke til være hovedpine, svimmelhed, koncentrationsbesvær, irritabilitet, træthed, forstoppelse (ondt i maven), kvalme, søvnbesvær og uregelmæssig menstruation. Det handler ikke bare om proteiner. Både proteiner, fedt og kulhydrat er vigtige for, at kroppen kan virke.

Hvis du fortsætter med ikke at spise ordentligt, kan du blive meget syg. Du vil stoppe med at vokse, dit hjerte og andre vigtige organer kan få problemer, og du vil ændre udseende (få tyndt hår, tør hud, meget tynd krop). Du kan også risikere ikke at kunne få børn, når du bliver voksen. Og i sidste ende kan man faktisk dø af at spise for lidt.

Hvad er der galt?

Du skriver, du altid har været tynd og kræsen, men jeg synes, du er blevet for tynd nu! I forhold til andre på din alder er din vægt mindre end langt de flestes (97,5 %). Du beskriver, du ikke har lyst til at spise, og at du får kvalme, hvis du spiser.

Jeg tror, der kan være to forskellige årsager til, du har det, som du har. Den første, jeg kort vil skrive om, er helt klart mindst sandsynlig:

1. Hvis du får kvalme, når du spiser, så kan der være noget galt i din mave. Jeg tror ikke, det er særligt sandsynligt, at det er årsagen til dine problemer, men det kan være.

2. At du ikke har lyst til at spise, vejer så lidt og er utilfreds med din krop tyder på, at du har en spiseforstyrrelse. Det er en alvorlig sygdom! Jeg tror, du får kvalme og ondt i maven, fordi du ikke spiser nok. Når du siger, du er mæt efter at have spist meget lidt, så tror jeg det skyldes, du har spist så lidt i så lang tid. Din krop har vænnet sig til at spise for lidt, og din holdning til mad gør det værre.

Du kan læse mere i vores artikel Spiseforstyrrelser.

Hvad skal du så gøre?

For det første er det enormt vigtigt, at du fortæller nogen, om hvordan du har det. Det bedste er, hvis du kan tale med dine forældre om det, men det kan også være en anden voksen, som du føler dig tæt på. Du kan eventuelt vise vedkommende mit svar.

Du vejer så lidt, at du ligger lige på grænsen til at skulle behandles ved lægen. Du er derfor nødt til at spise mere, hvis du ikke skal blive meget syg. Du kan fx starte med at spise morgenmad hver morgen. Jeg ved, det er meget svært for dig. Netop derfor er det vigtigt at snakke med en voksen om det, så du kan få hjælp. Fortæl, hvordan du har det med din krop.

Konklusion

Du vejer for lidt, og det er meget farligt. Jeg tror, du har en spiseforstyrrelse, fordi du vejer for lidt og samtidig er utilfreds med din krop. Det er MEGET VIGTIGT, du fortæller en voksen, om hvordan du har det.

Jeg håber, det er svar på de spørgsmål, du har. Hvis du ikke føler, jeg svarer godt nok på dine spørgsmål, eller hvis du får nye spørgsmål, må du endelig skrive igen.

Mvh Jonas