Har jeg allerede ødelagt det?

Vis spørgsmål

Hej adamogeva

Jeg er en pige på 17 år, som har et stort problem, der fylder rigtig meget her for tiden.

Jeg går på efterskole, og jeg er forelsket i en dreng. Men vi snakker aldrig; jeg ser ham ikke så tit, og han er altid sammen med sine venner.

Her er problemet så: På en app, hvor jeg kan snakke anonymt med ham, har jeg snakket lidt med ham. Der snakker vi rigtig godt sammen, og han er virkelig sød.

Forleden spurgte han, hvem jeg var. Da jeg havde samlet mod, fortalte jeg ham det, men han skrev hurtigt godnat, og i dag ignorerede han mig.

Jeg ved ikke, om han ikke kan lide mig, men det føler jeg. Jeg gruer for, når jeg skal se ham igen, og jeg er sikker på, at jeg allerede har ødelagt noget, før det overhovedet begynder. Jeg er vred på mig selv og beder til Gud, for at han skal hjælpe mig og om at gøre det lettere at skulle se ham i øjnene igen.

Jeg håber virkelig, I kan hjælpe mig med, hvad jeg skal gøre.

Hilsen den ulykkelige, 17 år ...

SVAR:

Kære ulykkelige

Mange tak for dit brev.

Spændende og forvirrende

Det er meget spændende at være forelsket i en dreng og til tider også meget forvirrende. Du skriver, at du ikke ved, hvad han føler for dig, og det kan give mange spørgsmål i ens hoved. Jeg kan godt forstå, du er forvirret, når jeg læser dit brev. Du skriver, at I har snakket anonymt sammen et stykke tid, hvor det bare kører rigtig godt, og så bagefter, når du ikke er anonym mere, virker han til at ignorere dig.

Få en snak med ham

Der kan være mange grunde til, at han måske har taget et skridt tilbage. Det kunne være, at han er flov, såret, forvirret eller bare har brug for tid til at forholde sig til situationen. Det er kun ham, der ved hvorfor, så derfor er det vigtigt, at du får snakket med ham. Når nu I går på efterskole sammen, kunne det være en idé, at du skrev til ham og aftalte et tidspunkt, hvor I kunne gå en tur eller lignende. Du behøver ikke at fortælle ham præcist, hvad det handler om, men bare at du gerne vil tale lidt med ham om din oplevelse af, at I har skrevet så godt sammen osv.

Giv ham plads til at fortælle

Du spørger, om du har ødelagt det, inden det overhovedet er begyndt, og som nævnt er det kun ham, som kan svare på det. Men det kan være, at han føler sig lidt såret, når du har skrevet med ham anonymt. I er lige nu i så tætte omgivelser på efterskolen, at det virker lidt grænseoverskrivende for ham, at han ikke har vidst, hvem han snakkede med, men at du vidste det. Det er vigtigt, du giver ham plads til at fortælle situationen set fra hans side, og at du lytter til hans følelser i situationen.
Denne her første samtale er vigtig for at snakke om, hvordan I begge to ser det, der er allerede sket mellem jer. Hvis alt går godt, kan der måske komme en anden samtale senere, hvis dine følelser for ham bliver ved at være der.

Vær åben og ærlig fremover

Fremover vil jeg råde dig til at være åben og ærlig fra starten, hvis du gerne vil skrive sammen med en. At snakke eller skrive anonymt kan give for mange muligheder for misforståelser og sårede følelser for begge parter.

Det er godt, du også beder Gud om hjælp. Han kan nogle gange svare på andre måder, end vi regner med. Så hold udkig efter hans svar! Måske kan det give dig noget at læse dette svar til en anden ung og forelsket kristen pige: Hvorfor hjælper Gud mig ikke?

Jeg vil ønske jer en rigtig god snak.

Mvh
Mary A. Madsen