Han smiler, når vi mødes – kan han lide mig?

Vis spørgsmål

Hejsa.

Jeg kan ret godt lide den her dreng, men jeg ved ikke, om han kan lide mig!

Hans venner siger, at han kan lide mig, men jeg tror virkelig ikke på det.

Hver gang, jeg kigger på ham, så kigger han på mig, og så kigger jeg hurtigt væk.

Og nogle gange, når vi får fri, så kigger han altid på mig! Og hans venner råber hans navn. (Det skal lige siges, at han og jeg ikke har snakket sammen eller skrevet sammen.)

Men tilbage til det andet: Jeg ved virkelig ikke, om han kan lide mig eller ej. Når han kommer fra kantinen, kigger vi på hinanden og smiler.

Hvad skal jeg gøre?

M, 14 år

SVAR:

Kære M!

Tak for dit spørgsmål.

Kigge-kontakt

Tillykke med, at du har mødt en dreng, du synes er sød. Når jeg læser dit brev, kan jeg huske følelsen i maven over at se på den søde dreng. Og det lyder bare så dejligt, at I kigger på hinanden og smiler, når han kommer fra kantinen. Jeg lægger mærke til, at jeres kontakt kun går på at kigge på hinanden. Du skriver, at I hverken har snakket sammen eller skrevet sammen. Så jeg tænker, I er på et meget tidligt stadie af at lære hinanden at kende. For hvis I kun har kigget på hinanden, så ved du ikke, om du kan lide ham som person, eller om han kan lide dig som person.

Prøv at snakke med ham

Mit simple og eneste råd er derfor at prøve at snakke med ham. Lære ham bedre at kende og finde ud af, om I kan lide at snakke sammen og være sammen. Jeg siger det, fordi hvis I ikke begynder at snakke sammen, vil situationen slet ikke ændre sig. Jeg ved, det er nemt for mig at sidde og skrive her bag min computer. For jeg kan godt huske, hvor nervøs og usikker jeg følte mig i den situation, du beskriver.

Sådan kan du gøre

Jeg synes, du skal tænke over, hvordan du synes, det ville være rarest og tryggest at prøve at komme i kontakt med ham. Hvad med at sige hej, når I kigger på hinanden og smiler? Eller ville du synes, det var nemmere at sende en snap eller en besked? Du behøver ikke starte med at snakke med ham, om I kan lide hinanden. I kan måske starte med at snakke om, hvad I synes om skolen, en tv-serie eller maden i kantinen. Den eneste vej frem er at prøve at snakke med ham, også selv om I bare starter med at begynde at sige hej i stedet for kun at smile. Når I så har lært hinanden bedre at kende, kan I bedre finde ud af, om I rent faktisk kan lide hinanden som dem, I er.

Normalt at være usikker

Til sidst vil jeg sige: Vi bliver alle usikre, bange og nervøse, når vi skal snakke med nogen, vi synes er søde. Og hvis den anden ikke synes, vi er søde, bliver vi kede af det. Det er svært at være sårbar og prøve sig frem. Men forhold til andre mennesker kræver, at vi tør sætte os selv lidt på spil. Der er meget at vinde ved at turde tage kontakt.

Og hvis det ikke går godt i første omgang så husk, at du er værdifuld og elsket. Og at du er sej, fordi du prøvede.

Kærlig hilsen
Krista