14 år - kan han li' mig og hvad skal jeg gøre?
Jeg er en pige på 14 år, snart 15, som er forelsket i en dreng fra min klasse, men jeg ved ikke, om han også kan li' mig. Jeg snakker ikke så meget med ham, men vil rigtig gerne snakke meget mere med ham. Har I/du nogle forslag, til hvad jeg kan gøre?
Nogle gange er det som om, at al hans opmærksomhed bliver rettet imod mig, og det elsker jeg når sker, og andre gange er det som om, han fuldstændig ignorerer mig.
En af mine veninder er lidt vild med en af drengene fra vores klasse, men hun vil ikke fortælle, hvem det er, men jeg tror, det er ham, jeg også er forelsket i. Hun sidder ved siden af ham i klassen og de snakker virkelig meget sammen, og jeg bliver altid jaloux, når jeg ser dem sidde og snakke sammen, for jeg tror lidt, at han er vild med hende. Jeg prøver at skjule det så godt jeg kan, når jeg bliver jaloux, men det er svært. Jeg tror lidt, at min bedste veninde har lagt mærke til, at jeg er forelsket i ham, for det er altid ham, jeg får spørgsmål osv. om til s, p eller k og sådan noget.
Jeg er vildt forelsket i ham, men jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre? Hvordan finder jeg ud af, om han også er forelsket i mig?
Hilsen A, 14 år

SVAR:
Kære A.
Hvordan finder du ud af, om han er forelsket i dig? Der er et meget enkelt svar på det spørgsmål, men det er også det, som jeg forestiller mig, du synes er sværest at gøre: Spørg ham!
Vis din interesse og vær dig selv
Vi ved ikke, hvordan andre mennesker har det med os, hvis ikke vi spørger, eller hvis ikke vi selv viser, hvordan vi har det med den anden. Så du bliver nødt til at vise ham, hvordan du har det, hvis du ikke tør spørge, hvad han synes om dig. Denne opgave kan du så kombinere med dit andet ønske: Du vil gerne snakke mere med ham. Nu har du et formål. Du vil gerne snakke mere med ham, og du vil gerne vide, hvad han føler for dig.
Hvordan kommer du i snak med ham? Du kan se på din veninde, at han ikke er bange for at tale med piger. Han er i stand til at tale med og grine sammen med din veninde. Hvis du skal i kontakt med ham, må du sørge for også at være i nærheden af ham, prøve at spørge ham om almindelige ting, kommentere interesseret på et eller andet han laver eller siger. Prøv at finde ud af, hvad han er interesseret i, hvad han synes er sjovt, men lad være med at lave dig om, så du mener det samme som ham, interesserer dig for alt det samme, for drenge falder typisk ikke for en kopi af sig selv, men for én der får dem til at se noget andet.
Vær ærlig og ligefrem
Lad være med at bruge ironi eller sige noget, der kan misforstås, for så forstår han måske ikke, hvad det er, du vil. Prøv at være sød og rar og vis, at du er interesseret i, hvad han laver, mener, gør osv.
Nu nævner du, at du kan blive jaloux. Det får mig til at tænke på, at det er vigtigt, at du ikke prøver at tiltrække hans opmærksomhed ved at lægge an på en anden fyr. Der er mange unge, der har en forestilling om, at de kan få svar på deres spørgsmål om en persons kærlighed ved at lægge an på en anden og tænker: "Hvis han bliver sur/jaloux, så kan han lide mig!" Men det skaber ikke andet end rod og knuste hjerter. Der er ingen smuthuller i kampen for kærlighed. Du skal være ærlig overfor dig selv og overfor ham.
Måske kan du også finde hjælp af at læse disse artikler:
Kærestepotentiale… eller en god ven?
Pigevenner og drengevenner
Plusser ved at vente med at få en kæreste
Slå koldt vand i blodet
Jeg vil ønske dig held og lykke med at lære ham bedre at kende og med at finde ud af, om I begge har følelser for hinanden <3
Mange hilsner fra
Anja