Gult udflåd
Hej jeg er en pige der lige er fyldt 13.
Jeg har rigtig meget udflåd, så meget at det nogen gange går i gennem mit trusseindlæg! Mit udflåd er også næsten ligeså gult som tis, jeg blev lidt bekymret over at der kom så meget, og prøvede at læse en af jeres artikler om det, der stod at man kunne have svamp i skeden hvis det var meget gult, og så blev jeg bekymret. Tror du jeg fejler noget og hvis jeg gør, hvad skal jeg så gøre ved det?
Hilsen en tænksom 13-årig.

SVAR:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål.
Det lyder rigtig irriterende for dig med så meget udflåd og jeg kan godt forstå at du bliver bekymret. Jeg tror ikke, at du har svamp, for så vil du skrive at det kløede meget i skeden. Jeg tror, at dit udflåd er helt naturligt og jeg tænker ikke at du hverken fejler noget eller skal gøre noget ved det.
Hvis det skifter farve, bliver grønt eller det begynder at klø meget vil det være godt at komme op til din læge for at blive tjekket. Se også dette svar om svamp: Det klør i mit underliv – kan det være svamp?
Jeg ved ikke om du er begyndt på at have menstruation, men jeg kom til at tænke på, om du kunne have ægløsning. Når ægløsningen kommer, er der nogle piger som slet ikke mærker det og andre som får meget udflåd. Er det din ægløsning, vil du lige nu være midt mellem to menstruationer. Slim eller udflåd på grund af ægløsning forsvinder typisk efter et par dage.
Jeg tror, at udflåddet stille og roligt falder til ro igen og bliver som det plejer hos dig.
Til sidst vil jeg opfordre dig til at dele dit spørgsmål med en som er ældre end dig, måske din mor, bedstemor eller en ældre veninde du har tillid til. Det kan være godt at få talt om det, der bekymrer og irriterer, og du er helt sikker ikke alene om at have meget udflåd.
Håber mit svar har hjulpet dig, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen