Det klør i mit underliv – kan det være svamp?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en 14-årig pige, og jeg har på det seneste haft lidt problemer med kløe i mit underliv. Det har været sådan i et par uger nu, og det er rimelig voldsomt. Det er meget rødt, og det kradser og svir også meget, når jeg tisser.

Jeg har tænkt på, at det måske kan være svamp, men den tanke er bare helt uoverskuelig, og jeg kan ikke forestille mig noget mere forfærdeligt end at sige det til min mor for at få det tjekket ved en læge. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg har mest bare ladet være med at gøre noget og håbet på, at det går væk af sig selv, men det lader det til ikke at gøre.

Har I nogle gode forslag?

SVAR:

Kære 14-årige pige

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er godt, du spørger, når du tænker, vi kan hjælpe dig med noget.

Svamp i underlivet

Kløe i underlivet er bare en irriterende ting. Jeg ved ikke så meget om dig, men når jeg læser om dine symptomer, må jeg give dig ret i, at det kan være svamp, som er en meget almindelig gene hos piger/kvinder.

Ofte skyldes det, at underlivet ikke får luft nok, fordi man bruger trusseindlæg hver dag eller meget tætsiddende trusser og bukser.

Du kan læse mere i vores artikel Svamp.

Behandling

Hvis det er svamp, kan du sørge for at give underlivet luft ved fx at sove uden trusser, benytte bomuldstrusser i dagtimerne og ikke bruge trusseindlæg.

På apoteket eller i Matas kan du købe en creme, som hedder Canesten. Den kan du smøre med der, hvor det svier. Læs sedlen i pakken med cremen og gør, som der er beskrevet. Så forsvinder svampen og kløen i løbet af 1-2 uger.

Tal med en voksen om det

Til sidst vil jeg opmuntre dig til at tale med din mor eller en anden voksen kvinde. Jeg kender jo hverken dig eller din mor, men hvis du var min datter, ville jeg ønske, du fortalte mig om det, fordi vi piger ofte kan hjælpe hinanden.

Hvis du ikke kan tale med din mor, kan du selv ringe til din læge og få en tid (se telefonnr. på dit sygesikringsbevis). Da du er under 15 år, har dine forældre ret til at kende din lægejournal, men måske din læge vil gøre en undtagelse, hvis du slet ikke kan inddrage din mor.

Håber, at mine råd hjælper dig. Ellers er du meget velkommen til at skrive tilbage til mig.

Kærlig hilsen
Else