Fortrød jeg slog op med min kæreste – hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej, jeg vil godt spørge til, om I har en idé til, hvad jeg kan gøre.

Jeg slog op med min kæreste for noget tid siden, og nu har jeg fortrudt det! Men hun vil ikke, at det skal være os to igen, fordi da jeg slog op, var jeg gode venner med hendes kusine, som hun hader over alt på jorden. De to har aldrig kunnet snakke sammen.

Men i et stykke tid efter jeg havde slået op, betød min kontakt til hendes kusine meget, og der begyndte selvfølgelig et flirteri. Der gik så noget tid, men så stoppede det, fordi hun indså, at det ikke var fair over for hendes kusine.

Og nu står jeg med lorten i hånden og har det mega dårligt over at have slået op med min kæreste og pludselig køre på hendes kusine ...

Vi går alle på efterskole, så jeg synes, det er hårdt, når jeg ser dem ...

Håber, I kan hjælpe mig. Jeg har bedt, siden jeg slog op med kæresten, og så har jeg derefter bedt for dem begge.

Håber virkelig, I kan hjælpe mig.

J, 18 år

SVAR:

Kære J!

Tak for din mail.

Hun er vist meget umoden

Du lyder som en, der rigtig gerne vil gøre det rigtige. Du har fortrudt, at du slog op med din kæreste. Har du spurgt dig selv, hvorfor du har fortrudt?
Jeg tænker ikke, hun er noget for dig lige nu. At hun, som du skriver, hader sin kusine, fortæller rigtig meget om hende. For mig fortæller det, at hun er meget umoden og har brug for arbejde med hendes forhold til andre. Hun kan ændre sig, og hun kan blive noget for dig, men mit bedste råd vil være at holde øje med, hvilken udvikling der sker med hende.

Måske kan du få noget ud af at læse svar til en anden: Fortryder jeg slog op men er alligevel i tvivl – hvad gør jeg?

Hård og gavnlig proces

Husk at være kritisk i forhold til, hvem du vil være ven eller kæreste med. Du vil altid blive præget af dem, du er sammen med – ofte uden du selv opdager det.
Måske synes du, det hele er meget hårdt lige nu. Men husk, at det ofte er i de hårde tider, vi udvikler os mest. Jeg tror, den proces du er i midt i, er rigtig gavnlig for dig og vil kunne være med til at give dig visdom til at være sammen med andre på en ny og positiv måde.

Du kan læse artiklen Skal jeg blive eller gå fra min kæreste? og få hjælp til nogle af de tanker, du går med.

Bed Gud om visdom

Det er så dejligt, du skriver, at du beder for de to piger, for det gør en kæmpe forskel. Det betyder ikke, at det altid vil være nemt for dig at forholde dig til pigerne, når du møder dem. Jeg tror, det vil kunne hjælpe dig at bede om visdom til at møde dem på den rigtige måde.

Find en god ven at snakke med

Jeg tænker også, du har rigtig meget brug for at finde ud af, hvad du gerne vil. Hvis du ikke har en god ven at snakke med, så prøv at finde en. Ofte giver det et klart billede af ens egen situation, når man får tingene sagt højt og tænker over dem sammen med en ven, man har tillid til.

Jeg ønsker dig en fantastisk fremtid.

Kærlig hilsen
Jens Ole