Forskelligheder i parforholdet
Hvordan skal man sig forholde sig til forskelligheder i et parforhold? Hvis man f.eks. er uenig i den måde man tolker bibelen på visse punkter, er det så et problem? Og hvorfor/hvorfor ikke? Og hvorfor får jeg ikke svar fra Gud når jeg beder ham om et konkret svar? Det frustrerer mig helt vildt og det gør mig ked af det og bange, at jeg ikke ved om det er meningen at jeg skal være sammen med min kæreste resten af vores liv.

SVAR:
Kære NN
Det er gode spørgsmål, du stiller. Jeg forstår også din frustration og frygt, når det handler om så vigtigt et emne som at vælge sin ægtefælle. Samtidig er det svært at svare godt på, når jeg ikke kender dig. Mit første råd vil derfor være, at du deler dine frustrationer og din frygt med en, du har tillid til, og søger råd og vejledning dér.
Men lad mig alligevel prøve at svare på dine spørgsmål ét ad gangen:
Jeg er sådan skruet sammen, at hvis man er enige om det vigtige – for eksempel den kristne tro – så gør det ikke så meget med det mindre vigtige, som hvornår man tømmer skraldespanden. Det vanskelige er at finde ud af, hvad der er vigtigt, og hvad der ikke er vigtigt. Det gælder også i teologiske uenigheder. Der er grundlæggende ting, som det er en fordel, at man er enige om, for eksempel om ens børn skal døbes eller ej, og hvilket trossamfund man vil komme i; men det er måske mindre vigtigt, om musikken i kirken er klaver eller orgelmusik.
Paulus giver os en påmindelse om, hvordan vi skal behandle hinanden, når vi er uenige: "Al forbitrelse og hidsighed og vrede og råb og spot skal ligge jer fjernt, ja, al ondskab; men vær gode mod hinanden, vær barmhjertige og tilgiv hinanden, ligesom Gud har tilgivet jer i Kristus." (Ef 4,31-32) Det er et godt pejlemærke. Undersøg, hvordan I håndterer uenighed – sker det i kærlighed? Eller bliver I forbitrede, ukærlige eller utilgivende?
Mange konflikter i ægteskabet kommer af, at man ikke ønsker at se sine egne fejl i øjnene. Jesus stiller os i bjergprædikenen det retoriske spørgsmål:
"Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje?" (Matt 7,3) Er din kommende ægtefælle i stand til at se egne fejl, så er det en god ting.
1 Kor 13 er også et godt sted at se hen, hvis man vil have en retning for, hvad man skal lede efter i et ægteskab: "Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt." Er din kæreste mild eller tilbøjelig til at hidse sig op? Bærer han eller hun nag? Søger vedkommende sandheden?
Rom 14 beskæftiger sig med uenigheder i menigheden: "Én regner den ene dag for vigtigere end andre dage, en anden regner alle dage for lige vigtige. Enhver skal stå fast ved sin overbevisning." Det minder os om, at vi ikke skal tvinge vores egen overbevisning ned over hovedet på andre. Det er en god ting at stå ved sin overbevisning.
Med hensyn til din bøn om et klart svar fra Gud er det noget, mange i Bibelen har oplevet at savne. Fx siger David i Sl 22,3: "Min Gud, jeg råber om dagen, men du svarer ikke." Det er en del af det at være kristen, at Gud ikke giver alle et direkte, personligt svar. Men han vejleder os gennem hele sit ord i Bibelen. Derfor kan du finde svar på dine spørgsmål i mere generel form – fx i de skriftsteder, jeg har delt med dig her. Prøv at bruge lidt tid på at reflektere over det – måske går svaret pludselig op for dig. Gud har givet dig en fornuft og en dømmekraft, og han ønsker, at du gør brug af den.
Jeg håber, det kan hjælpe dig videre i dine overvejelser.
Med venlig hilsen
Morten Rugager Kristensen, præst