Forelsket i storebrors ven, der er 7 år ældre - hvad gør jeg?
Kære Adam og Eva
Jeg er en pige på 18 år, der er meget forvirret!
Jeg har en storebror på 25 år, som har en god ven på samme alder. Jeg har siden, jeg var lille haft et stort crush på ham, men nu når jeg er blevet voksen og netop har fundet ud af, at han træner det samme sted som mig, er jeg blevet helt forelsket i ham. Ikke bare lidt men MEGET! Jeg rødmer altid, når jeg støder ind i ham og er super genert, så ved aldrig hvad jeg skal gøre af mig selv.
Det lyder nok som lidt useriøst i jeres ører, men jeg synes virkelig, han er dejlig. Han er godt nok 7 år ældre end mig, men det værste er jo det med ham og min brors venskab. Vi har kigget på hinanden nogle gange og har da også smilt lidt til hinanden haha! Men jeg ved ikke, om det er interesse fra hans side, eller om det bare er ren venlighed, fordi jeg er ''lillesøsteren''.
Ville så gerne have modet til at invitere ham ud, fordi jeg ikke tænker på andre eller andet end ham og KUN ham :-/ Men jeg frygter jo selvfølgelig, at han siger nej, fordi han som mig finder det lidt svært og anderledes allerede nu. Personligt ville jeg ikke have noget problem med hans venskab til min bror.
Jeg har snakket med min mor om det, og hun synes ikke, der er noget galt i at gøre noget ved det, men hvad siger i? HJÆLP! Har I selv haft lignende oplevelser?
Hilsen den forvirrede pige, 18 år

SVAR:
Kære ”den forvirrede pige”
Tak for dit spørgsmål.
Respektér din brors venskab
Først en vigtig ting: Om dine følelser for ham er gengældt er svært at sige. Men der er nok størst sandsynlighed for, at han smiler til dig og er rar imod dig, fordi du er lillesøster til hans gode ven. Så mit første råd til dig er, at du skal være varsom med, hvad du lægger i de ting, han gør. Det er vigtigt, at du respekterer, at han først og fremmest er din storebrors gode ven, og at du kan komme til at komplicere det for dem, hvis du bliver påtrængende over for hans kammerat. Overvej, om det er klogest at overlade initiativet til ham, for at være sikker på, du ikke ødelægger noget for din bror.
7 års forskel er meget, når man er 18
Min anden umiddelbare tanke er, et de 7 år, der er imellem jer, er ret afgørende i den alder, du har nu, og at det sandsynligvis vil give jer en del udfordringer, hvis I nu skulle blive kærester. De ekstra 7 år, han har levet, gør helt naturligt, at han er mere moden end dig, kommet længere i sit liv og sikkert er interesseret i andre ting, end du er. Det kan give udfordringer, når I skal tilbringe tid sammen. Overvej, om I begge ville skulle indgå for mange kompromiser, for at jeres forhold kan lykkes?
Vil det f.eks. være muligt for jer begge at gøre de ting, som I hver især kan lide at bruge tid på og være sammen med dem, som I godt kan lide hver især at være sammen med? For én ting er, at du måske fint kan finde ud af det med hans venner, noget andet er, om han vil hænge ud med dine venner, som jo er noget yngre, end han er?
Tag det roligt – se tiden an
Jeg vil råde dig til at vente nogle år, til du bliver ældre og har oplevet lidt flere ting, før du får et forhold til en, som er så meget ældre end dig. Senere i livet har aldersforskellen lidt mindre betydning – der er forskel på, om I er 18 og 25 eller 26 og 33. - Tag den bare med ro, han vil sikkert være venner med din bror i mange år, så du har tid nok. I mellemtiden kan du jo være åben over for, at andre muligheder viser sig!
Venlig hilsen
Benjamin Hougaard