Føler mig fanget i den forkerte krop – har jeg brug for kønsskifte?
Hej
Jeg er en dreng på 18, der godt kan lide at gå i kvindetøj. Jeg føler, at jeg er fanget i den forkerte krop, hvis man kan sige det sådan. Jeg føler ikke, at jeg er en dreng indvendigt.
Jeg har snakket med min læge om det, og han sagde, jeg skulle snakke med en psykolog, men jeg har ikke turdet. Hvad gør jeg?
M, 18 år

SVAR:
Hej M
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er rigtig flot, du skriver, for det viser, at du ønsker at tage dig selv alvorligt og ønsker at finde hjælp. Jeg vil forsøge at give dig et svar, men dit spørgsmål handler om noget, som der ikke er et enkelt svar på, og som det kan være svært at svare tilfredsstillende på via en brevkasse.
Usikker på kønsidentitet
Du skriver, du føler dig fanget i den forkerte krop, og at du ikke føler dig som en dreng indvendigt. Det kan være rigtig ubehageligt at opleve ikke at kunne være den, jeg er, eller være usikker på, hvem jeg egentlig er. Så det er meget forståeligt, det kan være ubehageligt for dig at være i.
Lad mig prøve lige at give nogle perspektiver på det:
• Et første perspektiv er, at puberteten er en tid, hvor identiteten og kønsidentiteten skal udvikles. Derfor kan der også være perioder, hvor vi kan være usikre på, hvem vi er, og usikre på det køn, vi er. Vi er ikke født med en sikker fornemmelse af, hvem vi er, og det køn vi er. Det betyder, at for nogle kan det være en helt normal del af puberteten at være usikker på sig selv og sit eget køn.
• Et andet perspektiv er, at nogle kan opleve sårende, krænkende eller belastende ting gennem deres opvækst eller ungdomstid, som medfører, at de ikke har fået en tryghed i at være det køn, de er. Det betyder, at de kan blive usikre på deres køn og kan føle en tilskyndelse til på en eller anden måde at blive det modsatte køn.
• Et tredje perspektiv er, at nogle oplever sig selv som transvestit. Det betyder, at man føler en tryghed og glæde ved at klæde sig i tøj, som er typisk for det modsatte køn, fx mænd som klæder sig i kvindetøj.
• Et fjerde perspektiv er, at nogle oplever sig som transseksuelle. For dem er der ikke blot tale om en oplevelse af glæde ved at gå i det modsatte køns tøj, men derimod et gennemgribende ønske om at være det modsatte køn. For nogle kommer der et ønske om egentlig kønsskifte, herunder også ønske om kønsskifteoperation.
Disse perspektiver er slet ikke udtømmende for, hvad der kan være på spil i din situation. Det er blot et forsøg på at skitsere, at der kan være mange forskellige ting på spil. Og ingen kan give et hurtigt og enkelt svar på, hvad det handler om i din situation.
Du fortjener hjælp til at finde ud af hvem du er
Jeg tænker, det er rigtig vigtigt, at du ikke er alene med det svære. Det er vigtigt, du tager dig selv så alvorligt, at du får hjælp til at finde ro og hvile i at være den, du er. Og jeg tror, det optimale vil være at søge hjælp hos en psykolog. Jeg bemærker, at du har været i stand til at opsøge din læge og fortælle om problemet. Det er rigtig flot, og det fortæller, at du netop er i stand til at turde fortælle om det.
Det er min erfaring, at en psykolog er en, der er en omsorgsperson for dig, dvs. en som har til opgave at gøre rummet så trygt, at du får mod til at dele de ting, som fylder. Jeg tænker også psykologen som en tryghedsperson, der hjælper til, at du kan udforske dig selv og finde afklaring på, hvem du er. Og jeg tænker psykologen som en samarbejdspartner, der kan hjælpe dig til at finde din vej i, hvad denne afklaring betyder for dig fremad i livet.
Samtale med en psykolog er i øvrigt også en nødvendig forudsætning for at kunne få en kønsskifteoperation. En sådan operation er et indgreb, der er så omfattende, at det kræver en minimum to års forløb på Sexologisk Klinik, hvor der er samtaler med læger og psykologer. Det handler bl.a. om at blive helt afklaret i, om operation nu også er den rette løsning.
Næste skridt er at opsøge en psykolog
Så mit råd til dig er, at du samler mod til at få opsøgt en psykolog. Hvis du i den første samtale ikke oplever dig tryg sammen med psykologen, så er du jo fri til at vælge en anden psykolog. Jeg tror på, du kan finde modet frem, og at det kan lykkes dig at få en tryg og god oplevelse med det. Og jeg tror, psykologen kan hjælpe dig i en proces, hvor du bliver mere afklaret med dig selv.
Her på AdamogEva.dk tror vi på, at hvert menneske er skabt værdifuldt. Og derfor er det også vores ønske, at du må få hjælp til at finde ro og tryghed i at være den, du er.
Du ønskes alt muligt godt i dit liv fremover.
Kærlig hilsen
Ole Rabjerg