Kan man blive gravid, når man bruger både p-piller og kondom?
Hej
Jeg har bare et spørgsmål: Kan man blive gravid, når man har sex, selvom pigen bruger p-piller, og drengen har et kondom på?
Kh S, 16 år

SVAR:
Kære S
Mange tak for dit spørgsmål angående prævention, som jeg håber du vil finde svar på i det, jeg skriver.
Prævention
Du spørger, om du kan blive gravid, selvom I bruger kondom og p-piller, og det helt korte svar er, at det er der en meget lille mulighed for, men det kan desværre ikke helt udelukkes. Som udgangspunkt er ingen prævention 100% sikker, men når I bruger både kondom og p-piller, er muligheden for graviditet lille. Du ved sikkert, at kondomer også beskytter mod seksuelt overførte sygdomme, så derfor er det en rigtig god idé at bruge et kondom for også at passe på jer selv på den måde. Vi ved, at beskyttelsen mod graviditet ligger mellem 85 og 90% ved brug af kondom alene. Beskyttelsen ved p-piller ligger på 95-99% og bliver endnu højere af også at bruge kondom.
Din læge kan hjælpe dig med at finde den gode præventionsløsning for jer, hvis du er i tvivl, men som sagt er der ingen præventionsform, der beskytter mod graviditet med 100% sikkerhed. Lægen har tavshedspligt og fortæller ikke noget videre til dine forældre eller andre. Du kan læse mere i vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet?
Pas på dig selv
Jeg vil også gerne sige, at jeg er glad for, du tænker på at passe på dig selv rent fysisk, og at det er lige så vigtigt at passe på dig selv psykisk. Det er en spændende og udfordrende tid, du er midt i, og det er lige præcis vigtigt at passe på dig selv i det. Du mærker lige nu, at der også kan følge bekymringer med at dele sex med en dreng. Det er vigtigt at tage bekymringerne seriøst og finde en god løsning for dig i det.
Her på hjemmesiden snakker vi meget om både sikker sex og om tryg sex. Vi tror, det simpelthen er nøglen til et godt sexliv, at du føler dig tryg i det. Den tryghed kommer, når der ikke er noget, vi skal præstere eller være bange for. I sidste ende tror jeg, at den tryghed først kan komme, når to mennesker har lovet hinanden, at de vil være sammen uanset, hvad der sker; dvs. når de er blevet gift.
Du kan finde mere inspiration i vores artikel 10 gode grunde til at vente med sex.
Held og lykke med livet.
Vh Anna Kammersgaard