Skal tisse oftere efter begyndt at have sex – hvorfor?
Hej Brevkassen,
Jeg er en pige på 17 år. Jeg har haft en kæreste i noget tid nu, og vi holder utroligt meget af hinanden. For 3-4 uger siden begyndte vi at have samleje. Vi var rigtig meget sammen efterfølgende og havde næsten sex 2 gange hver gang.
Nu har jeg så det problem, at når jeg skal tisse, skal jeg tisse mere ofte og føler ikke rigtig, jeg kan komme af med det hele på en gang.
Vi bruger kondom og p-piller, derfor går jeg næsten ud fra, at jeg ikke kan være gravid. Ofte efter samlejet husker jeg nogle gange (ikke altid) at tisse af. Men hvorfor kan jeg ikke komme af med det hele og skal tisse oftere?
Hilsen L

SVAR:
Kære L
Tillykke med, at du har fundet dig en dejlig kæreste, som du holder meget af.
Måske blærebetændelse
Det korte svar på dit spørgsmål vil være, at du kan have fået dig en blærebetændelse. Jeg vil anbefale dig at få din læge til at tjekke din urin, hvis du fortsat har symptomer.
Sex kan skabe et barn
Der er ikke noget af det, du skriver, som får mig til at tænke på, at du kunne være gravid. Du nævner selv, at du har tænkt tanken, og jeg vil gerne opmuntre jer til at tale om, hvad I vil gøre, hvis I bliver gravide. Det er et stort ansvar at have sex – ikke kun overfor ens partner, men også overfor det barn, som kan blive resultatet af en dejlig aften sammen.
Venskab er vigtigt
Måske kan du og din kæreste læse artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold og få ideer til, hvordan I kan bruge tid sammen for at opbygge jeres venskab. Det er venskabet, der skal bære jeres forhold videre, hvis I satser på at få et langt liv sammen.
Jeg håber, det her besvarer dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen
Else